About

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Tindakan Tatatertib Menanti Penjawat Awam Terkandas Di Kampung

KUALA LUMPUR: Penjawat awam boleh dikenakan tindakan tatatertib jika tidak kembali bekerja selepas Aidilfitri kerana terperangkap di kampung, akibat melanggar larangan rentas negeri dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).



Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Mohd Khairul Adib Abd Rahman, menjelaskan jabatan masing-masing boleh mengenakan tindakan tatatertib pada penjawat awam yang tidak hadir ke pejabat tanpa mengemukakan surat cuti.



"Sekiranya pegawai tidak boleh hadir bertugas, sama ada di pejabat atau bekerja di rumah (BDR), dia dianggap tidak hadir bertugas dan ada diperuntukkan hukuman tertentu dalam Perintah Am Bab D (Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993).



"Dalam Pekeliling Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bertarikh 17 Mac, pegawai mesti bekerja di pejabat atau dibenarkan BDR mengikut arahan Ketua Jabatan.



"Pegawai BDR boleh diarahkan untuk hadir di pejabat pada bila-bila masa namun jika tidak hadir tanpa mengemukakan surat cuti, boleh dikenakan tindakan tatatertib oleh jabatan masing-masing," katanya kepada BH, hari ini.



Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai tindakan yang boleh dikenakan terhadap penjawat awam yang tidak dapat kembali bekerja kerana melanggar PKPB untuk pulang berhari raya di kampung.



Mohd Khairul Adib menegaskan, tindakan penjawat awam melanggar PKPB itu sendiri adalah menjadi kesalahan mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342 ) dan mereka juga boleh dikenakan tindakan tatatertib jika disabitkan kesalahan oleh mahkamah.



"Kesalahan di bawah Akta 342 adalah kesalahan jenayah. Ada peruntukan di bawah Perintah Am yang memperuntukkan hukuman tertentu bergantung kepada dapatan dan hukuman mahkamah," katanya.



Berdasarkan Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993, penjawat awam yang melakukan kesalahan boleh dikenakan hukuman tatatertib seperti amaran, denda, dilucut hak emolumen, tangguh pergerakan gaji, turun gaji, turun pangkat atau dibuang kerja.



Penjawat awam yang dikenakan tatatertib juga, tidak layak untuk dipertimbangkan kenaikan pangkat bagi tempoh tertentu mengikut jenis hukuman, seperti amaran (12 bulan), denda (18 bulan), lucut hak emolumen (24 bulan), tangguh pergerakan gaji (30 bulan), turun gaji (36 bulan) dan turun pangkat (48 bulan).



Sumber: Berita Harian



IlyTrolak: "Terasa kemudahan yang terima... Alhamdulillah..."
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Solat Jumaat 12 jemaah : Mana Asasnya?

Oleh Dr. Nik Rahim Nik Wajis



Terdapat sedikit kekecohan di medan media sosial apabila ada beberapa negeri iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Johor, Selangor, Pulau Pinang, Terengganu dan Sarawak mula membenarkan solat Jumaat diadakan kembali setelah beberapa minggu tidak dibenarkan akibat penularan COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan.



Isu yang dibincangkan bukan hanya berkisar tentang kebenaran untuk kembali mendirikan solat Jumaat yang merupakan syiar Islam yang dihidupkan saban minggu, tetapi kepada jumlah ahli jemaah yang dibenarkan menghadiri solat Jumaat yang bakal diadakan. Persoalan yang hangat diperdebatkan ialah tentang jumlah jemaah yang dibenarkan hadir iaitu seramai 12 orang sahaja.



Jangan taasub



Suasana ini timbul disebabkan ia norma baru yang tidak pernah dihadapi oleh penduduk Malaysia yang beragama Islam. Sejak sekian lama rata-rata umat Islam berpegang kepada mazhab Syafie yang menjadikan jumlah 40 orang sebagai syarat sahnya solat Jumaat. Penulis masih teringat suatu ketika dahulu semasa di kampung Batu Balai, Jerantut, Pahang tuan imam terpaksa mengira jumlah ahli jemaah sebelum memulakan solat Jumaat bagi memastikan jumlahnya mencukupi 40 orang. Ada kalanya, solat Jumaat terpaksa ditukar kepada solat zuhur kerana jumlah jemaah tidak mencukupi 40 orang.



Ia satu gambaran bahawa di Malaysia suatu ketika dulu, umat Islam sangat patuh kepada mazhab Syafie. Namun itu semua mungkin sudah tinggal sejarah. Kini umat Islam sudah semakin terdedah kepada pelbagai maklumat dan informasi dan ini menjadikan mereka lebih terbuka dan tidak terlalu ‘taasub’ kepada mazhab. Tidak ‘taasub’ mazhab bukan bermaksud mereka tidak lagi berpegang kepada mazhab Syafie, tetapi mereka boleh memahami jika terdapat perbezaan pandangan serta amalan yang dilakukan oleh pengamal mazhab yang lain daripada mazhab-mazhab yang diiktiraf di Malaysia.



Asas 12 jemaah



Solat Jumaat dengan 12 jemaah sebenarnya ada asasnya namun ia bukan daripada pandangan Imam Syafie. Menurut mazhab Syafie jumlah minimum bagi solat Jumaat ialah 40 orang. Hujah ini berdasarkan kepada satu hadis dari Ka’ab bin Malik yang dikatakan sering memuji Sa’d bin Zurarah ketika azan dikumandangkan. Lalu beliau ditanya: “Mengapa engkau selalu memuji Sa’d bin Zurarah ketika mendengar azan?” Ka’ab lalu menjelaskan bahawa: "Sa’ad bin Zurarah adalah orang pertama yang mengumpulkan kami untuk mendirikan solat Jumaat." Lalu beliau ditanya:



“Berapa ramaikah bilangan kamu ketika itu? Ka’ab lalu menjawab: "40 orang.” (HR Abu Daud)



Di sisi mazhab Maliki pula jumlah yang wajib hadir bagi solat Jumaat ialah 12 orang tidak termasuk imam. Mereka berhujah dengan sebuah hadis daripada Jabir bin Abdullah yang menceritakan bagaimana ketika Rasulullah SAW sedang menyampaikan khutbah, tiba-tiba datang kafilah dagangan dari luar ke Madinah yang menyebabkan ramai sahabat meninggalkan Nabi yang sedang berkhutbah. Kata Jabir: “Lalu mereka (jemaah solat) berpaling (untuk pergi) ke kafilah dagangan tersebut sehinggakan yang tinggal bersama dengan Rasulullah hanyalah 12 orang sahaja.” (HR al-Bukhari)



Harus bertalfiq



Jadi berdasarkan kepada pandangan ini, jelaslah bahawa pandangan mazhab Maliki telah diambil sebagai sandaran kepada jumlah jemaah yang dibenarkan untuk solat Jumaat iaitu seramai 12 orang. Pengambilan mazhab lain yang bukan mazhab yang menjadi pegangan seseorang dipanggil talfiq. Sebagai contoh seseorang mengambil wuduk ikut cara Mazhab Hanafi tetapi solat pula mengikut cara mazhab Syafie.



Menurut pandangan ulamak, talfiq dalam bentuk sebegini adalah diharuskan kerana kedua-dua amalan iaitu wuduk dan solat telah sempurna dilakukan menurut mazhab tertentu. Adapun talfiq yang tidak dibenarkan ialah talfiq dalam kes yang melibatkan perkahwinan. Sebagai contoh seseorang berkahwin tidak menggunakan wali kerana menurut mazhab Hanafi, wanita boleh mengahwinkan dirinya sendiri tanpa wali. Saksi juga tidak diperlukan berdasarkan kepada mazhab Maliki. Jadi yang tinggal cuma, lelaki dan wanita yang hendak berkahwin.



Talfiq jenis ini diharamkan kerana ia boleh membawa kepada perzinaan kerana setiap kali pasangan yang ditangkap atas kesalahan khalwat sebagai contoh boleh menggunakan alasan berkahwin menggunakan kaedah talfiq ini bagi melepaskan diri daripada didakwa atas kesalahan ini.



Talfiq sebenar telah diamalkan oleh masyarakat Islam sama ada disedari atau tidak. Sebagai contoh zakat fitrah. Membayar zakat fitrah dengan wang sebenarnya tidak dibolehkan (tidak sah) menurut Mazhab Syafie, Maliki dan Hanbali. Membayar zakat fitrah dalam bentuk wang hanya dibenarkan menurut Mazhab Hanafi dan ini telah pun diamalkan sejak sekian lama tanpa sebarang pertikaian.



Jadi tidak timbul masalah untuk ikut mazhab lain atau talfiq khususnya dalam keadaan tertentu yang dianggap terdapat keperluan mendesak seperti situasi yang kita hadapi hari ini.



Sumber: BERNAMA



Dr Nik Rahim Nik Wajis ialah Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)



IlyTrolak: "Semoga menjadi pencerahan di atas persoalan yang dibangkitkan."
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Orang Berpuasa Akan Masuk Pintu Khas Di Syurga, Rebutlah Pahala Sepanjang Tahun Dengan Puasa Enam

IBADAH puasa adalah suatu amalan mulia yang amat digalakkan oleh Islam.



Selain puasa fardu yang dilaksanakan di bulan Ramadan, umat Islam juga boleh melakukan ibadat puasa sunat pada bulan-bulan lain.



Ada puasa sunat yang bersifat mingguan (seperti berpuasa pada Isnin dan Khamis), puasa bulanan (tiga hari dalam sebulan) dan puasa tahunan (hari Arafah, ’Asyura’ dan enam hari di bulan Syawal).



Orang-orang yang berpuasa dengan keimanan dan keikhlasan mereka layak untuk mendapat pelbagai kenikmatan daripada Allah.



Diantara nikmat yang sungguh hebat untuk mereka yang berpuasa adalah satu syurga yang dikhaskan untuk orang-orang yang berpuasa sahaja.



Ini berdasarkan sebuah hadis baginda Rasulullah yang bermaksud: “Sesungguhnya di syurga ada sebuah pintu yang disebut dengan ar-Rayyaan, yang akan dimasuki oleh orang-orang yang berpuasa pada hari kiamat, tidak ada yang memasukinya, kecuali orang yang berpuasa.



Ada yang berkata : “Di mana orang-orang yang berpuasa?”, maka mereka berdiri, tidak ada seorang pun yang memasukinya, selain mereka, jika mereka sudah masuk, maka pintu itu tertutup, dan tidak ada seorang pun yang boleh masuk ke dalamnya”. (Al-Bukhari : 1896)



Di dalam hadis yang lain sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah swt menjauhkan mukanya dari api neraka selama 70 tahun”. (Al-Bukhari : 2840)



Kelebihan puasa enam hari di bulan Syawal



Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.” (Muslim : 1164)



Kefahaman daripada hadis ini Rasulullah menyatakan bahawa puasa enam hari selepas bulan Ramadan akan diberikan pahala seolah-olah berpuasa selama setahun.



Para ulama menghuraikan rahsia di sebalik ganjaran tersebut dengan mendatangkan dalil bahawa setiap amalan kebaikan manusia akan diganjari sebanyak 10 kali ganda.



Puasa 30 hari di bulan Ramadan diganjari sebanyak 300 hari, manakala puasa 6 hari di bulan Syawal pula diganjari dengan 60 hari.



Jika dikira jumlahnya ialah 360 hari, ia hampir menyamai jumlah hari di dalam setahun sebanyak 360 hari.



Sesungguhnya Allah SWT maha berkuasa untuk memberikan ganjaran sebanyak mana yang dikehendakiNya.



Hukum puasa enam



Puasa enam merupakan amalan sunat. Telah berkata Imam An-Nawawi : “Hadis ini jelas menjadi dalil bagi mazhab Imam al-Syafi’e bahawa disunatkan berpuasa enam hari (pada bulan Syawal).



Bilakah Puasa sunat enam Syawal perlu dilakukan?



Puasa sunat enam paling awal boleh dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Aidilfitri dan umat Islam dilarang daripada berpuasa pada hari tersebut.



Abu Hurairah ra berkata: “Nabi SAW melarang puasa pada hari (Aidil) Fitri dan (Aidil) Adha.” (Bukhari no: 1991).



Adakah ia dilaksanakan secara berturut-turut atau secara berasingan?



Tidak menjadi kesalahan jika ia dilakukan secara terputus (tidak berturut-turut) asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal.



Ini kerana apabila Rasulullah menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa menentukan hari-harinya.



Adakah puasa sunat enam hari di bulan Syawal dibuat sebelum menggantikan puasa Ramadan?



Terdapat perbincangan dalam kalangan para fuqaha’, apakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu masih belum menggantikan puasa Ramadan atau tidak menjadi masalah untuk berpuasa enam hari di bulan Syawal dahulu? Perbincangan ini menghasilkan dua pendapat.



Pandangan Pertama : Boleh melakukannya, berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu ‘anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadan yang perlu digantinya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang.



Aisyah ra berkata: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadan. Aku tidak mampu menggantikannya kecuali pada bulan Sya’ban”. (Muslim no: 1146)



Para ulama’ yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah saw, yakni Aisyah ra, tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal.



Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang menggantikan puasa Ramadan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadan.



Menurut Imam An-Nawawi, Mazhab Maliki, Abu Hanifah, Asy-Syafie, Ahmad dan jumhur salaf dan khalaf mengatakan: “Qada puasa Ramadan bagi mereka yang berbuka kerana uzur seperti kedatangan haid dan musafir, maka kewajipan menggantikannya adalah secara bertangguh (’ala at-tarakhi), tidak disyaratkan qada terus apabila boleh melakukannya”. (Syarah Sahih Muslim 8/22).



Pendangan Kedua: Tidak boleh, berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri.



Hadis tersebut berbunyi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.”



Rasulullah meletakkan syarat 'berpuasa Ramadan' terlebih dahulu, kemudian barulah mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal.



Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadannya.



Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diganti terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.



Menggabungkan puasa qadha dan puasa enam



Di antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah dibolehkan menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qada dan puasa enam hari di bulan Syawal.



Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut dengan puasa yang satu?



Persoalan ini berlaku khilaf di kalangan ulama’, sebahagiannya yang berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, sekiranya dilakukan maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardu dan tidak bagi yang sunat.



Sementara itu, ada dalam kalangan ulama Syafi’iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qada sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperolehi kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. (Hasyiah Asy-Syarqawi ‘Ala Tuhfah At-Tullab 1/428).



Maka sebaik-baiknya lakukanlah dua ibadat puasa ini (fardu dan sunat) secara berasingan, kerana sebagai seorang hamba yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan (sunat) tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang hamba yang mencari keredaan Tuhannya.



Sumber: www.mstar.com.my



IlyTrolak: "Artikel ialah karya Dr. Nur Mohammad Hadi yang merupakan Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Artikel telah diterbitkan dalam MStar bertarikh 6 Jun 2019"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Kementerian Pengangkutan Jalankan Soal Selidik Kesalahan Memandu Dalam Keadaan Mabuk

KUALA LUMPUR, 24 Mei -- Kementerian Pengangkutan melalui Bahagian Logistik dan Pengangkutan Darat (BLPD) sedang menjalankan soal selidik dalam talian mengenai “Pengambilan Alkohol dan Penguatkuasaan Undang-Undang Yang Lebih Tegas Terhadap Kesalahan Memandu Dalam Keadaan Mabuk”.



Kementerian itu melalui kenyataan hari ini memaklumkan soal selidik itu bertujuan mendapatkan maklum balas dan pandangan orang awam berhubung kandungan alkohol yang perlu dibenarkan dalam undang-undang atau peraturan yang akan dipinda di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 [Akta 333].



"(Soal selidik itu juga) berdasarkan kepada keputusan jemaah menteri yang telah bersetuju supaya Kementerian Pengangkutan mengkaji semula Akta 333.



(Ia untuk) menaikkan hukuman atas kesalahan memandu dalam keadaan mabuk termasuk menurunkan had kandungan alkohol yang dibenarkan dalam badan pemandu seperti mana standard yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)," menurut kenyataan itu.



Orang awam dijemput bersama-sama dalam menjawab soal-selidik berkenaan yang mula dilaksanakan pada 21 Mei 2020 sehingga 4 Jun ini di pautan: SOAL SELIDIK KESALAHAN MEMANDU DALAM KEADAAN MABUK.



Sejak kebelakangan ini rakyat Malaysia menyaksikan beberapa kejadian melibatkan pemandu mabuk dan insiden terbaharu ialah seorang pemandu yang dipercayai mabuk mengamuk dengan memandu kenderaan pacuan empat rodanya secara berbahaya di sebuah tapak perniagaan di Bukit Sentosa, Rawang, Selangor menyebabkan lima orang cedera.



Pada 3 Mei lepas seorang anggota polis, Koperal Safwan Muhammad Ismail yang bertugas di sekatan jalan raya di Plaza Tol Kajang Selatan, Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS) maut selepas dilanggar sebuah pacuan empat roda yang dipandu seorang lelaki yang disyaki mabuk.



Sumber: BERNAMA



IlyTrolak: "Semoga mendapat sokongan daripada semua"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Salam Aidilfitri 1441 Hijrah

Alhamdulillah, dikurniakan peluang untuk terus menikmati Syawal pada kali ini.



Setelah sebulan menjalani ibadah puasa dan menjalani latihan di madrasah Ramadhan, semoga amalan-amalan yang dilaksanakan tersebut akan dapat diteruskan dan ditingkatkan lagi keimanan.





Pada Syawal kali ini oleh sebab disambut dalam suasana Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), sudah tentu caranya agak berbeza.



Pada malam 1 Syawal ini, kebiasaannya akan dimulakan dengan laungan takbir yang dikumandangkan di surau-surau atau masjid-masjid, tetapi pada kali ini takbir dilaungkan dalam rumah masing-masing.



Rasa syukur juga, kerana pada kali ini, semua anak-anak dapat bersama-sama mengumandangkan takbir raya secara berganti-ganti.



Suasana di luar masih kedengaran letupan mercun-mercun yang dilancarkan oleh jiran tetangga dan kejiranan kampung bersebelahan.



Pada malam ini juga jari-jemari meneroka gajet yang tersedia untuk persediaan sebagai imam Aidilfitri dan khatib khutbah Aidilfitri.



Disebabkan bukan siapa-siapa dalam organisasi masjid, surau atau kampung, maka tiada jemputan dikemukakan untuk turut mengimarahkan surau atau masjid bagi melengkapkan bilangan jemaah solat Aidilfitri.



Yang pasti Syawal kali ini, tetap diteruskan dengan aktiviti-akviti kekeluargaan yang menjadi fokus utama.



Semoga hubungan cahaya Islam akan menerangi keluarga ini.



Perbezaan kali ini bukan dianggap sebagai kekurangan tetapi dianggap sebagai suatu rahmah yang mungkin tidak akan dirasai pada masa akan datang.



Takkabarallahu minna waminkum.



IlyTrolak: "Stay at Home and Stay Safe"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Detik-Detik Terakhir Madrasah Ramadhan 1441

Detik-detik saat terus berlalu, seakan membiarkan sahaja apa yang berlaku. Dalam perkiraannya hanya tinggal beberapa ketika sahaja madrasah Ramadhan semakin hampir meninggalkan kita.



Dalam pada ketika ini, ramai yang sedang bertungkus lumus membuat persiapan untuk Syawal. Ramadhan seakan tidak dihiraukan.



Ada yang sibuk di dapur, ada yang sibuk di ruang tamu, ada yang sibuk di luar rumah, ada yang sibuk dengan barang niaganya, ada yang sibuk di pasaraya-pasaraya, khuatir persiapan untuk Syawal tidak lengkap.



Ramadhan hanya mampu memerhati apa yang berlaku.



Adakah Ramadhan bersedih, kerana para pelatih madrasahnya dalam masa terhampir ini akan keluar bertebaran untuk mempraktikan segala pelatihan yang diterima dalam madrasah Ramadhan ini.



Ramadhan juga pada tempat lainnya sedang bergembira dengan potensi hamba Allah yang masih tekun untuk memperkemaskan diri untuk saat-saat terakhir ini.



Bertungkus lumus dengan amal kebaikannya, bertungkus lumus dengan kitab suci Al-Quran, bertungkus lumus dengan zikir-zikir yang tidak pernah putus, bertungkus lumus dengan solat-solat sunat sebelum Asar menjelang.



Ramadhan yang dilalui bukan hanya dilhat sebagai medan puasa tetapi Ramadhan menjadi pengukuhan dan peningkatan dalam amalan-amalan soleh yang lain.



Hamba Allah yang sedang bertungkus lumus dengan amal ini, akan merasai kesedihan untuk berpisah dengan Ramadhan.



Kerana selepas Ramadhan ini, pastinya Ramadhan pada masa akan datang, sama ada dapat dipertemukan atau mungkin ini Ramadhan yang terakhir.



Dua situasi berbeza yang dinyatakan di atas, mempunyai penceritaannya di sebaliknya.



Adakah Ramadhan yang dilalui dapat dihayati sepenuhnya atau Ramadhan hanya berlalu dengan menahan diri dari lapar dan dahaga sahaja.



Ramadhan yang dapat dihayati dengan sebaiknya akan memberi impak yang besar kepada manusia. Ramadhan yang menjadi bulan penyucian jiwa ini juga akan memberi penambaikan terhadap jiwa, sikap, sifat dan tingkah laku manusia.



Tingkatan amal yang dilakukan akan menjadi satu pelatihan yang amat berkesan dan akan dapat dipraktikkan dalam bulan-bulan lainnya, yang merupakan medan sebenar dalam pelaksanaan kehidupan.



Pastinya selepas ini, dugaan dan cabaran akan lebih besar.



Jika dalam Ramadhan Syaitan dan Iblis dibelenggu, tidak untuk bulan-bulan yang lainnya.



Maka selepas ini adakah pelatihan yang diterima dalam Ramadhan akan dapat dikekalkan amalan pelatihan tersebut dengan lebih baik atau sebaliknya dalam bulan-bulan yang lainnya.



Sesungguhnya manusia yang bersungguh-sungguh dengan amalan soleh dalam Ramadhan akan menjadi insan yang lebih baik darjatnya dalam segenap unsur jiwa selepas berakhirnya Ramadhan.



- Catatan selepas Asar.



ALPA HARI PERPISAHAN RAMADHAN



Pada 30 Ramadhan,

Ada insan yang sibuk,

Dalam banyak hal perkara...



Bersama lemang dan ketupat,

Bersama kuih muih yang pelbagai,

Bersama hiasan di sini sana,

Bersama pakaian baru di papan seterika,

Bersama persiapan itu dan ini.



Masih juga yang ada di pasaraya,

Masih ada di jalanan dengan haluannya,

Masih ada di jalanan tanpa destinasinya,

Masih ada memilih itu ini.



Khuatir Syawal tanpa persiapan,

Khuatir Syawal masih dijalanan,

Khuatir Syawal tanpa pakaian baru,

Khuatir Syawal tanpa hidangan tetamu.



Tidakkah merasai?

Salam perpisahan sedang berlaku,

Kerana segalanya akan berakhir.



Semalam...

Maghrib terakhir dalam Ramadhan,

Isyak terakhir dalam Ramdhan,

Terawikh terakhir pada tahun ini.



Hari ini dalam Ramadhan,

Solat Subuh terakhirmu,

Hening jiwa membungkam hati,

Solat Zohor terakhir,

Meniti separuh hari,

Solat Asar terakhir dalam Ramadhan,

Saat perpisahan semakin hampir,



Selepas Asar ini...

Tiada lagi solat-solat sunat dalam Ramadhan.

Meniti detik laungan Azan Maghrib

Berpisahlah Ramadhan Terimalah Syawal

Hari ini berbuka dalam Syawal.



Tiada tarawikh selepas Isyak,

Tiada lagi laungan selawat mengiringi tarawih.



Salam perpisahan Ramadhan kali ini

Semoga bertemu di tahun hadapan.



IlyTrolak: "Ya Allah, ketemukan aku dengan Ramadhan di tahun hadapan dan ampuni segala dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Jadikan diriku hambaMu yang lebih baik tingkatan imannya di sisiMu."
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Kit Panduan Sambutan Aidilfitri

YAB Perdana Menteri pada 10 Mei 2020 mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilanjutkan sehingga 9 Jun 2020. Ini bermakna, semua peraturan dan Standard Operational Procedure (SOP) yang dilaksanakan sepanjang tempoh PKPB sebelum ini akan kekal berkuat kuasa menjelang Syawal 1441H.



YB Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) menyarankan umat Islam supaya menyambut Hari Raya Aidilfiri pada tahun ini secara sederhana pada hari raya pertama di rumah masing-masing sahaja dengan menangguhkan sambutan berbentuk tradisi.



Justeru, Kit Panduan Sambutan Aidilfitri Di Rumah Semasa PKPB ini disediakan sebagai panduan umum kepada umat Islam untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri di rumah masing-masing dengan amalan-amalan yang dituntut dalam syariat Islam.





Klik Sini Untuk Muat Turun Kit


Sumber: islam.gov.my





IlyTrolak: "Semoga usaha ini menjadi panduan untuk semua. Beraya sambil berusaha memutuskan rangkaian Covid-19"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.