About

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

MUET Digunakan Sejak 2017 Kenal Pasti Tahap Penguasaan Guru

PUTRAJAYA - Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia (MUET) telah dipilih sebagai ujian untuk guru opsyen Bahasa Inggeris bagi mengenal pasti tahap penguasaan mereka sejak tahun 2017, kata Kementerian Pendidikan (KPM).



KPM dalam satu kenyataan hari ini berkata, MUET juga telah digunakan untuk guru opsyen Bahasa Inggeris yang masih belum mencapai tahap penguasaan C1 di bawah Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).



"MUET dipilih kerana ia ujian yang dibina menggunakan kepakaran tempatan, telah dinilai berlandaskan CEFR, dilaksanakan tiga kali setahun di seluruh Malaysia, dan lebih murah berbanding ujian lain," katanya.





KPM juga membenarkan guru menduduki ujian selain MUET yang telah dijajarkan kepada CEFR seperti Aptis dan International English Language Testing System (IELTS), menurutnya.



Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) baru-baru ini membantah arahan KPM supaya seramai 20,634 guru opsyen Bahasa Inggeris yang belum mengambil sebarang ujian profesiensi dikehendaki menduduki MUET dengan pembiayaan sendiri bagi mengetahui tahap penguasaan bahasa itu menjelang Disember hadapan.



Menurut NUTP, KPM dan pihak berkepentingan sektor pendidikan perlu membuat kajian untuk mengetahui punca yang mempengaruhi tahap penguasaan murid yang lemah dalam subjek itu berbanding memberi arahan supaya guru opsyen Bahasa Inggeris menduduki MUET. KPM menjelaskan pelan hala tuju pendidikan Bahasa Inggeris, English Language Education Reform in Malaysia: The Roadmap (2015-2025) telah digubal, sejajar dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang telah mengenal pasti keperluan bagi membantu guru dan murid menguasai bahasa Inggeris.



Bagi memenuhi keperluan guru dan murid menguasai Bahasa Inggeris, katanya kerangka piawaian antarabangsa CEFR digunakan sebagai penanda aras dengan tahap penguasaan yang ditetapkan bagi guru opsyen Bahasa Inggeris adalah pada tahap minimum CEFR C1.



Bagi membantu guru opsyen Bahasa Inggeris mencapai tahap penguasaan CEFR C1, KPM melaksanakan pelbagai latihan bersemuka, latihan dalam talian, latihan berbentuk komuniti pembelajaran guru (PLC), kepada guru opsyen Bahasa Inggeris, kata kementerian itu.





Menurut KPM, program khusus Professional Up-skilling of English Language Teachers (Pro-ELT) turut dilaksanakan dan sehingga kini, 67 peratus daripada guru yang telah menduduki ujian tahap penguasaan bahasa Inggeris berada pada tahap CEFR C1 dan C2.



KPM berkata ia sentiasa berusaha meningkatkan kualiti guru Bahasa Inggeris dengan memastikan hanya yang cemerlang dilantik. "KPM tidak berkompromi dengan syarat kelayakan calon guru opsyen Bahasa Inggeris bagi memastikan kualiti bahasa Inggeris murid di sekolah mencapai tahap yang ditetapkan supaya dapat melahirkan modal insan yang berdaya saing dalam pasaran global," katanya.



KPM juga terus mengambil pelbagai langkah untuk mengatasi masalah kekurangan guru opsyen Bahasa Inggeris termasuk penawaran lantikan baharu kepada guru subjek itu yang telah bersara awal, penempatan semula dan mempercepatkan pelantikan guru daripada bekalan pasaran terbuka seperti guru interim/kontrak opsyen Bahasa Inggeris.



"KPM dalam usaha untuk menempatkan 500 guru interim di sekolah rendah dan menengah. Mereka perlu menghadiri Program Diploma Pasca Siswazah Pendidikan (PDPP) untuk disahkan dalam jawatan sebagai guru opsyen Bahasa Inggeris selepas tiga tahun," katanya. - SINAR HARIAN



IlyTrolak: "Pengalaman pengajian di universiti memaksa diri untuk mengambil MUET"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Pendidikan Asas Penyatuan, Perpaduan Negara

Oleh Prof Datuk Dr Asma Ismail



KENYATAAN Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang mempertahankan Program Matrikulasi untuk Bumiputera semasa menghadiri pertemuan dengan pelajar dan staf Universiti Sains Malaysia (USM) wajar dipuji.



Kata beliau, Program Matrikulasi masih perlu selagi berlaku ketidakseimbangan terutamanya dari sudut peluang pekerjaan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini.



Pendidikan dan peluang pekerjaan saling bersangkutan. Ini hakikat sebenar yang berlaku dalam masyarakat. Rata-rata, tekanan berlaku dalam pelbagai sektor yang selama ini tidak berani didedahkan oleh kita.



Ia dianggap tabu dan walaupun ada kajian dibuat, ia jarang didedahkan demi menjaga keharmonian kaum.



Pendidikan menjadi mekanisme penting meningkatkan kebolehpasaran bakat masa hadapan yang perlu juga seimbang dan merapatkan jurang ketidaksamarataan yang ada.



Hal ini perlu disokong keseluruhan ekosistem yang ada termasuk syarat pekerjaan dan peluang untuk peningkatan dalam kerjaya, sesuai peningkatan bakat seperti disebut Menteri Pendidikan.



Kenapa kita tidak pernah pun berani menyentuh keseluruhan sistem pendidikan yang ada secara telus dan holistik?



Justeru, penting sekali reformasi terhadap keseluruhan sistem pendidikan diusahakan Kementerian Pendidikan.



Bagaimanapun, sebelum reformasi pendidikan boleh dilaksanakan, kita perlu terlebih dahulu melihat sama ada reformasi minda berlaku dalam kalangan masyarakat Malaysia.



Adakah ahli politik, ahli akademik dan mereka yang terbabit sebagai pembuat dasar mempunyai kesungguhan untuk duduk semeja berunding menyelesaikan perkara ini?



Hal ini hanya boleh dilakukan apabila wujudnya sikap berani menerima kenyataan tentang masalah da n cabaran yang ada.



Malaysia Baharu mesti menekankan perpaduan dalam kepelbagaian, sebagai titik utama untuk dihormati dan digunakan sebagai kekuatan masyarakat negara ini dalam menikmati kek ekonomi negara.



Kenyataan Menteri Pendidikan harus dilihat dalam konteks positif dan ikhlas, tanpa mengapi-apikannya dengan sentimen perkauman.



Agihan ekonomi saksama



Keperluan memberi akses pendidikan kepada golongan Bumiputera yang majoritinya berpendapatan rendah amat penting bagi memastikan berlakunya agihan ekonomi lebih saksama dan seimbang. Ini penting bagi kelangsungan kestabilan sesebuah negara.



Masyarakat negara ini tidak perlu diingatkan mengenai kepentingan mengambil iktibar dan pengajaran dari semua sejarah hitam negara sebelum ini.



Menangani isu kemiskinan dan mengurangkan jurang ketidaksamaan bukan sahaja agenda negara, tetapi juga agenda penting di bawah Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) dan menjadi tonggak Sustainable Development Goals (SDGs).



Dua daripada 17 agenda utama di bawah SDGs adalah ‘Poverty’ (kemiskinan) dan ‘Reduced Inequalities’ (mengurangkan ketidaksamaan) dan ia harus disantuni Malaysia.



Sistem pendidikan kita harus berupaya menjadi alat perpaduan utama, yang memperkasa masyarakat pelbagai kaum, agama dan budaya, hidup secara harmoni dan menjadikan kepelbagaian sebagai kelebihan untuk diraikan dan dilestarikan demi kelangsungan negara pada masa hadapan.



Matlamat dan prinsip Rukun Negara perlu dilihat seiring hasrat ini, yang perlu dijunjung seluruh rakyat sebagai sebahagian teras Malaysia Baharu yang kita inginkan.



Pendidikan sememangnya radas penting penyatuan bangsa dan kaum di sesebuah negara multi-etnik seperti Malaysia. Bermula dari umur enam hingga tujuh tahun, penerapan kebangsaan berteraskan penyatuan bangsa diperkenalkan, sesuai peribahasa ‘melentur buluh, biar dari rebungnya’.



Pengukuhan pemahaman sedemikian adalah berterusan dan diterapkan lagi di peringkat lebih tinggi. UNESCO misalnya dalam laporan tentang pendidikan abad ke-21 yang bertemakan Learning the Treasure Within, menekankan empat tonggak utama iaitu learning to know, learning to do, learning to live together dan learning to be.



Ia jelas menggambarkan kepentingan kebersamaan dalam pembangunan pendidikan individu yang menjadi sebahagian reformasi pendidikan baharu yang mendidik seseorang itu dengan keperluan membangun masa hadapan yang lebih bermakna.



Jelas, proses pendidikan bukan sahaja bertujuan meningkatkan kapasiti intelek dengan ilmu dan kemahiran, tetapi juga membekalkan kapasiti sosial individu untuk menghayati dan bersedia menerima kebersamaan dalam bermasyarakat, agar memberi natijah kebahagiaan dan keharmonian selaras konsep Shared Prosperity 2030 diutarakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.



Sebagai institusi keilmwuan, USM akan terus menanam semangat perpaduan dalam kalangan pelajar dan staf.



Melalui agenda ‘Unity in Diversity’ (penyatuan dalam kepelbagaian), USM merancang pelbagai program bertujuan memupuk ‘inter-cultural competencies’ (kecekapan antara budaya) bukan saja dalam kalangan pelbagai kaum di Malaysia, tetapi juga membabitkan pelajar antarabangsa. Matlamatnya menghasilkan graduan ‘global citizens’ (warga negara global) yang bukan bersikap toleran terhadap perbezaan budaya masyarakat lain, tetapi memahami dan menghormati kepelbagaian itu.



Inilah langkah transformasi minda yang penting dan perlu dilaksanakan segera. - BERITA HARIAN



Penulis adalah Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM)



IlyTrolak: "Sekolah ada Program RIMUP & RIGUP"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Doa Selepas Solat Berserta Wirid

Selepas selesai menunaikan solat fardhu, amat digalakkan kita melakukan ucap tasbih, tahmid dan takbir serta istigfar.



Adalah kurang elok jika selepas selesai solat, kita terus bangun dan beredar tanpa diikuti wirid dan doa.



Biasanya selepas habis sembahyang kita disunatkan untuk bertasbih dan lain-lain untuk memenuhi anjuran Nabi Muhammad SAW.



1. Mulakan dengan istigfar



Untuk mendapat ganjaran yang lebih, marilah kita amalkan setiap kali selesai menunaikan solat fardhu dengan ucapan istigfar di bawah sebanyak tiga (3) kali:







"Aku memohon keampunan daripada Allah, Tuhan Yang Maha Agung, tiada Tuhan melainkan Allah. Dia hidup, berdiri dengan sendirinya, dan aku memohon keampunan daripadaNya."



2. Seterusnya disambung dengan ucapan berikut sebanyak 3 atau 10 kali:







"Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Tuhan Yang Maha Esa tiada sekutu bagiNya. BagiNya segala kerajaan dan bagiNya segala pujian. Dialah Yang Maha Kuasa ke atas segala sesuatu."



3. Disambung lagi dengan ucapan berikut sebanyak 3 atau 7 kali:







"Ya Allah, jauhkanlah kami daripada azab neraka."



4. Seterusnya disambung dengan ucapan:







"Ya Allah, Engkau yang menyelamatkan, daripadaMu keselamatan, kepadaMu kembali keselamatan. Maka hidupkanlah kami wahai Tuhan, dalam keselamatan. Masukkan kami ke syurga, negara keselamatan. Maka sucilah Engkau wahai Tuhan kami, Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan."



5. Seterusnya disambung dengan bacaan Al-Fatihah







"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan Mentadbirkan Alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami Sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukkan kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat."



6. Seterusnya disambung dengan bacaan Al-Baqarah ayat 163:







"Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani."



7. Seterusnya disambung dengan bacaan Al-Baqarah ayat 255:







"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)"



8. Seterusnya disambung dengan bacaan Al-Baqarah ayat 285:







"Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya beriman kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya. (Mereka berkata): “Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain Rasul-rasulnya”. Mereka berkata lagi: Kami dengar dan kami taat (kami pohonkan) keampunanMu wahai Tuhan kami, dan kepadaMu jualah tempat kembali."



9. Seterusnya disambung dengan bacaan Al-Baqarah ayat 286:







"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir"



10. Seterusnya disambung dengan bacaan Ali-Imran ayat 18:







"Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."



11. Seterusnya disambung dengan bacaan Ali-Imran ayat 19:







"Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam."



12. Seterusnya disambung dengan bacaan Ali-Imran ayat 26:







"Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."



13. Seterusnya disambung dengan bacaan Ali-Imran ayat 27:







"Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya."



14. Selepas itu bacalah surah Al-Ikhlas:







"Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya."



15. Disambung dengan bacaan surah Al-Falaq:







"Katakanlah (wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk. Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan. Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk. Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan). Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya."



16. Disambung lagi dengan surah An-Nas:







"Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. Yang Menguasai sekalian manusia. Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia. Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam. Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia. (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia"



17. Diikuti bacaan Al-Fatihah sekali lagi:







"Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan Mentadbirkan Alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami Sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukkan kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat."



18. Kemudian mulakan tasbih dengan ucapan:







"Tuhanku, penjagaku Maha Suci Allah"





19. Mulakan tasbih dengan ucapan berikut sebanyak 33 kali:







"Maha Suci Allah"





20. Apabila genap bilangan tasbih, sambung dengan bacaan berikut:







"Maha Suci Allah dan segala puji bagiNya yang kekal selama-lamanya"



21. Mulakan tahmid dengan ucapan berikut sebanyak 33 kali:







"Segala puji bagi Allah"



22. Apabila genap bilangan tahmid, sambung dengan bacaan berikut:







"Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam ke atas setiap keadaan dan dalam setiap keadaan dan nikmat"



23. Mulakan takbir dengan ucapan berikut sebanyak 33 kali:







"Allah Maha Besar"



24. Apabila genap bilangan takbir, sambung dengan bacaan berikut:







"Allah Maha Besar, segala puji bagi Allah. Maha Suci Allah pagi dan petang. Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah Yang Maha Esa, tidak ada bersekutu denganNya sesuatu. Baginya kerajaan, baginya segala pujian. Dialah yang menghidupkan dan mematikan. Dialah Yang Maha Kuasa ke atas segala sesuatu dan kepada Allah jualah tempat kembali. Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan, kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung. Aku mohon keampunan daripada Allah."



Setelah selesai bacaan wirid, berdoalah ke hadrat Allah.



Selepas solat fardhu merupakan antara waktu-waktu yang senang dimakbulkan doa.



Pohonlah mengikut keperluan diri atau berdoa sebagaimana doa-doa yang disediakan dibawah:



Doa Selepas Solat Fardhu


Doa Selepas Solat (Pilihan 1)







"Dengan nama Alah, yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.



Selawat dan salam atas semulia-mulia para nabi dan rasul, junjungan kami Muhammad dan ats keluarga dan sahabat Baginda seluruhnya.



Ya Allah, ya Tuhan kami! Terimalah solat dan doa kami.



Sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.



Berilah keampunan kepada kami, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.



Ya Allah, jadikanlah agama kam agama Nabi Muhammad.



Keislaman kami, Islam yang sebenar-benarnya.



Keimanan kami, iman yang sempurna.



Solat kami, solat yang khusyuk.



Amal kami, amal yang soleh.



Niat kami, niat yang ikhlas.



Jadikanlah dosa-dosa kami, dosa-dosa yang terampun.



Jadikanlah hidup dan kehidupan kami, hidup dan kehidupan para ulama.



Mati kami dengan mati syahid.



Ya Allah, masukkanlah kami ke dalam syurga bersama dengan para Nabi.



Ya Tuhan kami, kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan di akhirat.



Jauhkanlah kami daripada seksaan neraka.



Semoga Allah mencurahkan kesejahteraan ke atas sebaik-baik makhluknya, junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.



Maha suci Tuhan yang Maha Mulia daripada sebarang kekurangan.



Salam sejahtera ke atas para rasul dan segala puji hanya bagi Allah, Tuhan sekalian alam."




Doa Selepas Solat (Pilihan 2)







"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Dengan puji yang sebanding dengan nikmatNya dan menjamin tambahanNya.



Wahai Tuhan kami, bagiMu segala pujian yang selayaknya bagi keagungan zatMu dan kebesaran kekuasaanMu.



Ya Allah, cucurilah kesejahteraan ke atas junjungan kami Nabi Muhammad mencakupi orang-orang terdahulu dan terkemudian, dan anugerahkanlah keselamatan kepadanya.



Restu Allah mudah-mudahan dikurniakan kepada pemimpin-pemimpin kami dari kalangan para sahabat Rasulullah sekalian.



Ya Allah, hidupkanlah kami dengan iman, kumpulkan kami dengan iman dan masukkan kami ke dalam syurga bersama iman, dengan berkat rahmatMu, wahai Yang Paling Pengasih di antara yang mengasihani.



Ya Allah, tolonglah kami untuk mengingati Mu, bersyukur kepada Mu dan melakukan ibadah yang sebaiknya untuk Mu.



Ya Allah, kami pohon kepadaMu petunjuk, ketaqwaan, kehormatan diri dan kecukupan.



Ya Allah, terimalah solat kami sepenuhnya, dan ampunkanlah segala dosa kami semuanya.



Janganlah Engkau seksa kami biar pun sampai ke hari kiamat nanti. Sesungguhnya engkau Maha Berkuasa atas segala sesuatu.



Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosa kami dan ibu bapa kami. Rahmatilah mereka berdua sebagaimana mereka mendidik kami dengan baik sejak kecil.



Ya Allah, hidupkan kami seperti kehidupan para ulama.



Matikan kami seperti kematian para syuhada. Kumpulkan kami ke dalam kumpulan para wali. Masukkan kami ke dalam syurga bersama nabi.



Wahai Tuhan kami, janganlah engkau pesongkan hati kami setelah mana Engkau berikan petunjuk kepada kami.



Berikan kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Maha Pemberi.



Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami dan keterlanjuran kami dalam segala urusan kami. Serta teguhkanlah pendirian kami dan tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir.



Wahai Tuhan kami, ampunkanlah segala dosa kami, hapuskan kejahatan kami dan matikan kami bersama-sama orang yang baik.



Ya Allah, berikan kepada kami di dunia ini kebaikan dan di akhirat juga kebaikan. Selamatkan kami daripada api neraka.



Ya Allah, sudahi ajal kami dengan kesudahan yang baik. Janganlah Engkau sudahi terhadap kami, ya Allah, dengan kesudahan yang buruk.



Selawat dan salam sejahtera Allah ke atas junjungan kami Nabi Muhammad, ahli keluarga dan para sahabatnya.



Maha Suci Tuhan yang Maha Mulia daripada sebarang kekurangan.



Salam sejahtera ke atas para rasul dan segala puji hanya untuk Allah, Tuhan sekalian alam."




Doa Selepas Solat (Pilihan 3)







"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.



Selawat dan salam ke atas penghulu para rasul dan ikutan orang-orang bertakwa (Nabi Muhammad), serta ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya.



Ya Allah! sesungguhnya kami memohon kepadaMu keselamatan pada agama, kesihatan jasad, ditambah ilmu pengetahuan, keberkatan rezeki, taubat sebelum mati, rahmat ketika mati dan keampunan setelah mati.



Ya Allah! Ringankanlah ke atas kami semasa sakaratul maut, lepaskanlah daripada api neraka dan kemaafan semasa diadakan perhitungan (hisab).



Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah mana Engkau berikan petunjuk kepada kami.



Berikanlah kami rahmat dari sisiMu, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan Maha Pemberi.



Ya Allah! Hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman, serta masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama iman.



Ya Allah! Ampunilah segala dosa-dosa kami dan dosa-dosa kedua-dua ibu bapa kami.



Kasihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka berdua mengasihani kami semasa kami masih kecil.



Ya Allah! Akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah kiranya Engkau akhirkan umur kami dengan kesudahan yang tidak baik.



Wahai Tuhan kami, kurniakan kepada kami kebaikan di dunia dan juga di akhirat.



Peliharalah kami daripada azab api neraka.



Semoga Allah mencucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas seluruh keluarga serta sahabat-sahabat baginda.



Segala puji itu bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh Alam."




Doa Selepas Solat (Pilihan 4)







"Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.



Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang semulia-mulia pesuruh-Nya, serta ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya.



Ya Allah! Hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman, serta masukkanlah kami ke dalam syurga bersama-sama iman.



Ya Allah! Ampunilah segala dosa-dosa kami dan dosa-dosa kedua ibubapa kami.



Kasihanilah kedua ibubapa kami sepertimana mereka berdua mengasihani kami sewaktu kami masih kecil.



Ya Allah! Akhirilah umur kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah Engkau akhiri umur kami dengan kesudahan yang tidak baik.



Ya Allah! Janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk.



Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia.



Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan juga di akhirat.



Peliharalah kami daripada azab neraka.



Semoga Allah mencucuri rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas seluruh keluarga serta sahabat-sahabat Baginda.



Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam."




Penutup:



Doa Ialah Untuk Membuktikan Sifat Kehambaan Kita di Hadapan Allah SWT




Salah satu nama Allah yang baik dan indah ialah al-Sami’



Allah Maha mendengar rintihan, aduan, kebimbangan dan luahan rasa daripada hamba-hambaNya pada setiap masa, tempat dan ketika.



Antara suara yang paling Allah cintai selain daripada tangisan hambaNya yang bertaubat ialah doa daripada hambaNya yang meminta.



Allah setia mendengar rintihan hamba-hambaNya ibarat kekasih.



“Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.



— Surah Ghafir ayat 60



Orang yang tidak berdoa boleh dikira sombong terhadap Allah.



Dia secara langsung seperti tidak mengakui sifat-sifat kehambaannya yang rendah, miskin, jahil dan hina itu.



Maka berdoalah.



Doa untuk membuktikan sifat kehambaan kita di hadapan Allah SWT.



Sebagai hamba, kita memerlukan Allah lebih dari daripada segala-galanya dalam hidup ini.



Segala kelemahan dalam panduan ini akan diperbaiki dari masa ke semasa.



IlyTrolak: "Semoga bermanfaat kepada kita semua!"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Belangkasuwa : Sultan Ahmad Shah Raja Disenangi Rakyat

KUANTAN, 17 Ramadan 1440H, Rabu – Paduka Ayahanda Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar yang mangkat hari ini, adalah seorang raja yang sangat disegani rakyat kerana keperibadian almarhum yang merendah diri dan sentiasa mendampingi rakyat terutama apabila berlaku sesuatu bencana.



Almarhum yang mangkat pada usia 89 tahun memegang tampuk pemerintahan negeri Pahang selama 45 tahun sebelum diambil alih oleh anakanda Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada 12 Jan lalu, ekoran keadaan kesihatan baginda yang tidak mengizinkan.



Tanpa mengira protokol dan darjat sebagai sebagai seorang yang berdarah diraja, Sultan Ahmad Shah merupakan antara orang yang terawal akan ‘menyinsing seluar’ mencemar duli melawat daerah-daerah di Pahang setiap kali berlaku bencana terutama banjir, untuk menghulur bantuan dan berkongsi derita serta keluh kesah dengan rakyat.



Walaupun Pahang merupakan antara yang kerap dilanda banjir setiap kali musim tengkujuh, namun baginda tidak pernah jemu untuk meranduk air, berhujan dan menaiki bot bagi membantu mangsa dan pernah mengerah tukang masak istana memasak untuk mangsa banjir di pusat pemindahan.



Bagi Sultan Ahmad Shah, rakyat adalah keutamaan dan baginda yang lebih mesra membahasakan dirinya `saya’ juga sentiasa memantau pembangunan di Pahang dan tidak teragak-agak untuk menegur pihak yang terlibat jika mendapati sesuatu projek itu boleh membawa mudarat kepada rakyat.



Ini terbukti apabila Almarhum menzahirkan kemurkaan dan rasa dukacita terhadap aktiviti penerokaan tanah secara haram untuk tujuan pertanian di Cameron Highlands November 2014.



Begitu juga semasa kejadian tanah runtuh di Kilometer 52.4, Lebuhraya Pantai Timur (LPT) pada November 2015, walaupun dalam keadaan keuzuran, baginda tetap turun padang melihat sendiri keadaan itu dan mengarahkan penyelesaian dicari bagi mengelakkan masalah yang sama berulang.



Di kalangan pengamal media pula baginda turut disayangi dan disenangi kerana sifat mesra baginda yang tidak keberatan untuk ditemubual setiap kali ditemui disatu-satu majlis.



“Raja dan Rakyat Berpisah Tiada” itulah ungkapan yang sering diucapkan menjadi pegangan baginda sehinggalah ketika baginda mula jarang kelihatan di khalayak umum kerana gering sebelum menyerahkan jawatan itu untuk dipangku oleh anakandanya Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pada 28 Disember 2016.



Sultan Ahmad Shah telah diputerakan di Istana Mangga Tunggal di Pekan, Pahang pada 24 Oktober 1930. Baginda merupakan anakanda ketiga dan putera tunggal kepada Almarhum Sultan Abu Bakar dengan Almarhum Raja Ampuan Fatimah Sultan Iskandar Shah.



Almarhum menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu di Pekan dan melanjutkan pelajaran menengah di Kolej Melayu Kuala Kangsar.



Walaupun pembelajaran baginda terganggu ekoran Perang Dunia II, namun baginda mengambil kesempatan itu untuk turut mempelajari bahasa Jepun ketika pendudukan tentera Jepun di Tanah Melayu.



Apabila perang Dunia ke II berakhir, baginda meneruskan pembelajaran baginda di Sekolah Clifford Kuala Lipis dan tinggal bersama orang kebanyakan di asrama sekolah.



Pada 1944, ketika berusia 14 tahun, Sultan Haji Ahmad Shah dilantik menjadi Tengku Mahkota Pahang apabila peperangan tamat.



Pada 1948, Sultan Haji Ahmad Shah meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tingi dalam bidang Pentadbiran Awam di Worcester College, Universiti Oxford dan Universiti Exeter, Devon United Kingdom dalam bidang pentadbiran tempatan.



Tuanku juga berkesempatan menjalani latihan amali di Sidmouth Urban District Council selama tiga tahun.



Sultan Ahmad Shah mengahwini Tengku Hajah Afzan Tengku Muhammad pada 22 April 1954 dan dikurniakan tujuh orang anak, dua orang putera dan lima orang puteri.



Putera dan puteri baginda ialah Tengku Tan Sri Meriam, Tengku Datuk Seri Muhaini, Tengku Datuk Seri Aishah Marcella,Tengku Abdullah, Tengku Abdul Rahman, Tengku Datuk Nong Fatimah, dan Tengku Datuk Shahariah.



Selepas kemangkatan Tengku Afzan pada 29 Jun 1988, Sultan Haji Ahmad Shah mengahwini Sultanah Hajah Kalsom pada 14 Mac 1991 dan dikurniakan seorang putera. Tengku Fahd Mu’adzam Shah Sultan Ahmad Shah.



Baginda dilantik menjadi Tengku Mahkota Pahang pada usia 14 tahun dan ketika berusia 35 tahun, baginda pernah berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Batalion Infantri Tentera Persekutuan yang berpengkalan di Kem Batu 5, Mentakab Pahang.



Sultan Ahmad Shah dilantik menjadi Sultan Pahang ke-5 pada 7 Mei 1974 berikutan kemangkatan ayahanda baginda Almarhum Sultan Abu Bakar dan istadat pertabalan berlangsung di Balairong Seri, Istana Abu Bakar pekan setahun kemudian iaitu pada 8 Mei 1975.



Baginda kemudian dilantik menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong Ke-6 dan telah melaksanakan tugas sebagai ketua negara apabila dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-7 yang memerintah negara 26 April 1979 hingga 25 April 1984.



Lain-lain jawatan yang pernah disandang baginda termasuk Ketua Perlembagaan, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) 1 Julai 1983, Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dari tahun 1984 sehingga 2014. Presiden Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) 1994 sehingga 2002. serta dipilih menjadi Presiden Persekutuan Bolasepak Asean (AFF) pada 2011. – BERNAMA



IlyTrolak: "Text Here"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Kaji Punca Kelemahan Penguasaan Bahasa Inggeris Murid

KUALA LUMPUR 19 Mei - Kementerian Pendidikan dan pihak berkepentingan sektor pendidikan perlu membuat kajian komprehensif untuk mengetahui punca sebenar kelemahan penguasaan bahasa Inggeris (BI) dalam kalangan murid berbanding menuding jari terhadap tahap penguasaan BI oleh para guru.



Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Aminuddin Awang berkata, mereka harus mengenal pasti punca yang mempengaruhi tahap penguasaan murid lemah dalam subjek itu berbanding memberi arahan supaya guru opsyen BI menduduki Malaysian University English Test (MUET).



“Pada tanggapan kami, selain kekurangan guru opsyen BI mungkin ada faktor lain seperti persekitaran, motivasi murid-murid seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang tidak mewajibkan untuk lulus subjek BI dan sebagainya, maka kita kena duduk semeja untuk tahu apakah faktor-faktornya,” katanya.







Beliau berkata kepada pemberita selepas menghadiri Seminar Pendidikan Bahasa Inggeris NUTP, di sini hari ini.



Pada 14 April lepas, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Amin Senin dalam satu pekeliling mengarahkan supaya guru yang mengajar bahasa Inggeris menduduki peperiksaaan MUET, bagi melihat semula tahap penguasaan bahasa Inggeris yang selari dengan keperluan termaktub dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.



Menurut arahan pekeliling itu, semua guru opsyen bahasa Inggeris perlu berada pada tahap penguasaan minimum C1 dalam kelayakan Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).



Arahan pekeliling itu memaklumkan seramai 20,634 guru belum mengambil sebarang ujian profisiensi dan diminta untuk menjalani peperiksaan MUET.



Bagaimanapun Aminuddin berkata, berdasarkan Pelan Pembaharuan Pendidikan Bahasa Inggeris di Malaysia: The Roadmap 2015-2025 tidak menyatakan mengenai keperluan menduduki peperiksaan MUET selain CEFR.



Aminuddin mengulangi pendirian pihaknya yang tidak setuju dengan arahan tersebut dan menyifatkan MUET hanya diambil oleh pelajar yang ingin melanjutkan pengajian di peringkat universiti manakala para guru telah mengikuti pelbagai latihan intensif termasuk ‘Cambridge Placement Test’ dan ‘APTIS-Assess English Skills’ yang dikelolakan British Council.



Beliau turut mahu kementerian itu menjelaskan kekeliruan yang timbul mengenai keperluan guru yang perlu menduduki peperiksaan MUET.



“Kami ingin mendapatkan pengesahan siapakah yang wajib menduduki MUET? Adakah guru opsyen BI atau bukan opsyen BI kerana beberapa kenyataan yang bercanggah telah dikeluarkan oleh pihak kementerian sendiri,” katanya.



Tambahnya, NUTP juga mahu tahu nasib guru yang bakal menduduki ujian MUET pada November ini sekiranya tidak mencapai tahap yang ditetapkan selain akan mengadakan perjumpaan dengan Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik bagi membincangkan isu ini. - BERNAMA



IlyTrolak: "CEFR dan MUET, arah dan tujuan diperincikan sebaiknya"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Saya Takkan Tunduk Dengan Tekanan Luar - MB Perak

TAPAH: Kerajaan Perak tidak akan tunduk kepada tekanan pihak luar khususnya badan bukan kerajaan (NGO) yang mendakwa kerajaan negeri sedia menimbang desakan untuk meluluskan 12,456 hektar tanah hutan simpan di Hulu Perak hingga ke Kuala Kangsar dan Sungai Siput sebagai kawasan tanah adat.



Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, berkata pihaknya maklum akan perkara itu dan kajian berkaitan kini sedang dijalankan Pejabat Peguam Negara.



“Selagi (Pejabat Peguam Negara) tidak ada apa-apa (tindakan dibuat), kami tidak akan buat sebarang keputusan.



“Selaku pemimpin (kerajaan negeri), saya tidak tertekan pun dengan desakan mana-mana pihak dan dalam hal ini, saya tak tahu hal itu (dakwaan) datang dari (sumber) mana?” katanya kepada pemberita selepas Majlis Sambutan Hari Wesak Persatuan Penganut Agama Buddha Temoh, di sini, hari ini.



Ahmad Faizal mengulas laporan sebuah portal berita semalam yang mendakwa kononnya kerajaan negeri sedia menimbang desakan untuk meluluskan 12,456 hektar tanah hutan simpan di Hulu Perak hingga ke Kuala Kangsar dan Sungai Siput berikutan tekanan serta desakan beberapa NGO dari luar Perak berhubung isu membabitkan masyarakat Orang Asli di negeri itu.





Ahmad Faizal (kanan) berucap pada Majlis Sambutan Hari Wesak Persatuan Penganut Agama Buddha Temoh, di Tapah, hari ini. - NSTP/Muhaizan Yahya


Ahmad Faizal berkata, tidak munasabah sama sekali untuk kerajaan negeri melakukan tindakan sedemikian hanya kerana tekanan beberapa NGO.



“Kita ada 256 perkampungan Orang Asli di Perak, jika setiap kampung desak untuk beri hak (tanah adat) sebanyak 12,000 hektar....jumlahnya tak terkira dan kita tak akan mampu lakukan.



“Berhubung isu membabitkan masyarakat Orang Asli Kampung Tasik Cunex di Hulu Perak, perkara sama juga berlaku di kawasan lain dan kerajaan amat bertimbang rasa dalam mengambil tindakan di kampung Orang Asli.



“Bagaimanapun, kerajaan perlu tegas dalam melaksanakan tindakan, kita bukannya ‘koboi’, kita ada undang-undang dan kalau ada rakyat yang bertindak tanpa mempedulikan undang-undang, kerajaan negeri perlu adil.



“Kita (kerajaan negeri) masih lagi mengamalkan sifat bertimbang rasa dan tidak terus merobohkan (jika menceroboh tanah kerajaan) sebaliknya mengambil jalan penyelesaian dengan bijaksana,” katanya.



Katanya, begitu juga dengan usaha kerajaan memulihkan tanah yang diusahakan dan diteroka secara haram untuk pertanian, kerajaan negeri akan kenal pasti setiap kes, mencari jalan dan penyelesaian yang tidak terlalu menekan rakyat, malah turut mengambil pendekatan mengadakan perbincangan terlebih dulu.



Khamis lalu, Kerajaan Perak merobohkan sekatan jalan menuju Hutan Simpan Air Cepam di Gerik yang dibina secara haram oleh penduduk Kampung Tasik Cunex, kira-kira lima bulan lalu.



Ahmad Faizal dipetik berkata, kerja merobohkan sekatan berkenaan dilakukan tanpa masalah selepas meneliti semua aduan serta sudut perundangan dan kerajaan negeri memutuskan untuk membenarkan pihak penguatkuasa merobohkan sekatan yang dibina tanpa kebenaran atas tanah milik kerajaan negeri. - BERITA HARIAN





IlyTrolak: "Semoga diberi kekuatan untuk melaksanakan segala amanah"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

16 Mei Raikan Hari Guru

Akhbar Utusan Malaysia bertarikh 22 Mac 1972 memuatkan berita “Perayaan Hari Guru seluruh negara 16 Mei” melaporkan buat pertama kalinya guru-guru di seluruh negara merayakan sambutan Hari Guru pada 16 Mei 1972.



Laporan itu memetik, ketika mengisytiharkan tarikh itu, Kementerian Pelajaran dalam kenyataannya, tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada hari bulan yang sama dalam 1956, Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Fe­deral Legislative Council) telah me­nerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran sebagai dasar pelajaran baharu di Malaysia.





TAN SRI ZAINON MUNSHI SULAIMAN atau lebih dikenali sebagai Ibu Zain (kanan) menerima sijil penghargaan dan pingat emas Tokoh Guru Wanita dari Menteri Pelajaran ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad sempena Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan 1975 di Kuala Lumpur pada 16 Mei 1975.


Dokumen itu dikenali sebagai Laporan Razak yang menjadi Dasar Pelajar­an Kebangsaan maka tarikh keramat ini besar maknanya kepada institusi pendidik­an dan perguruan negara.



Kementerian Pelajaran dalam kenyataan itu mengingatkan supaya penganjuran sambutan Hari Guru tidak melibatkan urusan pentadbiran sekolah.



Terdapat enam matlamat penganjuran sambutan Hari Guru diadakan ialah: Menegaskan peranan guru dalam usaha pembinaan kebangsaan, pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat; Menarik perhatian ibu bapa, murid-murid dan orang ramai kepada peranan penting guru dalam masyarakat Malaysia; Mewujudkan perasaan perpaduan dan muhibah antara guru-guru.



Selain itu, Meningkatkan taraf guru dalam masyarakat; Memberi satu saluran untuk memajukan kecekapan mereka melalui seminar, persidangan dan akhir sekali, Mengkaji dengan objektifnya peranan guru-guru dalam negara Malaysia dan mengambil langkah-langkah untuk membaiki peranan itu.





KERATAN akhbar Utusan Malaysia bertarikh 22 Mac 1972 bertajuk Perayaan Hari Guru seluruh Negara 16 Mei. Kementerian Pelajaran mengumumkan 16 Mei 1972 sebagai tarikh Sambutan Hari Guru di seluruh negara.


Utusan Malaysia turut memuatkan berita utama di muka satu “Jangan Kecam Guru-Guru” bertarikh 16 Mei 1972 me­laporkan, Menteri Pelajaran ketika itu, Tun Hussein Onn dalam ucapannya melalui TV dan Radio sempena Hari Guru, mengingatkan ibu bapa supaya sentiasa bertimbang rasa terhadap guru-guru yang bersusah payah ‘berikhtiar’ memajukan anak bangsa dan bukan mengecam mereka semata-mata.



Katanya, tugas guru bukan saja berat tetapi guru terpaksa berada dalam kawalan masyarakat yang mempunyai sekatan.



“Saya juga berharap semua pelajar sentiasa mengenang budi dan jasa guru yang sentiasa memberi pelajaran kepada mereka. Pelajar hendaklah sentiasa berusaha untuk membina masyarakat yang teguh dan maju dengan bekerjasama dengan guru-guru mereka setiap masa,”(Utusan Malaysia 16 Mei 1972).



Tokoh Guru, Tan Sri Datuk Dr. Awang Had Salleh dalam buku tulisannya “Warna-warna pengalaman seorang guru” terbitan Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. pada 1993 menyatakan, aspirasi paling tinggi yang ada pada dirinya untuk menjadi seorang guru, tidak ada jawatan lebih tinggi daripada itu yang diimpikan oleh mereka bercita-cita untuk menjadi guru pada era 1950-an.



Jawatan lain yang dipegang Melayu pada era itu ialah kerani, rekrut polis dan tentera. Selain daripada itu ialah posmen, kakitangan rendah dalam Jabatan Pertanian, Perhutanan, Bomba atau menjadi buruh kasar bekerja sendiri menjadi petani atau nelayan



Dalam masyarakat Melayu pada waktu itu, menurut Dr. Awang Had, mereka yang berjawatan guru mendapat tempat yang tinggi dalam masyarakat.



Biasanya guru-guru berpakaian kemas berseluar panjang warna putih, berkemeja lengan pendek berwarna putih, berkasut putih dan ada bersongkok dan ada yang tidak.



“Basikal yang guru guna pada ketika itu kebanyakannya jenis Raleigh yang dijaga bersih. Rambut mereka bergunting rapi. Keluar dari sekolah mereka kelihatan pulang ke rumah membimbit buku ringkasan mengajar dengan kemas.



“Jika ke pekan kecil atau ke kampung, perawakan seorang guru jelas berbeza daripada perwatakan orang lain,”katanya.



Dr. Awang Had berkata, guru disegani dan dihormati di majlis kenduri, guru diletakkan di kepala hidang. Dalam kehidupan sehari guru dirujuk bagi mendapatkan nasihat dan pandangan. Di majlis-majlis keagamaan pula, guru mendapat penghormatan yang tinggi. Itulah kehebatan seorang guru atas pengorbanan mendidik anak bangsa.



“Usaha guru memberi kesan positif apabila pelajar tahu untuk menghargai dan berterima kasih kepada guru kerana tanpa guru mereka tidak akan dapat membaca dan mengira,”jelasnya. - UTUSAN ONLINE



IlyTrolak: "Teringat guru-guru yang pernah mengajar di beberapa buah sekolah"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.