About

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Mata Lensa 1

Mata Lensa Budak Trolak kali ini ingin memaparkan beberapa foto-foto yang diambil sendiri oleh admin. Sebenarnya admin blog ini tiada latihan khusus berkaitan fotografi atau penggunaan kamera. Cuma cuba-cuba dan syok sendiri sahaja.



Untuk kali ini, foto yang admin pilih merupakan foto yang admin sendiri tak tau nak bagi tajuk. Jadi mohon kepada anda semua untuk memberikan tajuknya. Jika bersesuaian dan berkenan di hati admin, Insya Allah... admin akan letakkan tajuk tersebut.





Maklumat Imej / Foto yang sebenar adalah seperti berikut:



















BilPerkaraButiran
01.Tarikh9 Januari 2011
02.Masa5:14 pm
03.KameraNikon D90
04.Width4288 pixels
05.Height2848 pixels
06.Saiz3.89 MB
07.Resolution300 dpi
08.F-stopf/5.6
09.Exposure Time1/125 sec
10.ISO SpeedISO-200
11.Exposue Bias+3 step
12.Focal length105 mm
13.Max ape5ture5
14.35mm Focal length157
15.Flash ModeNo Flash
16.Flash Energy-


IlyTrolak: "Setiap insan mempunyai perspektif pandangan dan citarasa naluri yang berbeza, cetuskan apa sahaja yang anda fikirkan"


Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Jom Sertai Sahabat Agro

AGROBANK membuka peluang kepada anda untuk menjana pendapatan tambahan secara PERCUMA melalui Program SAHABAT AGRO! Simpan DUIT di AgroBank & Jana pendapatan sampingan sehingga RM21k atau lebih Setiap Bulan.



HUBUNGI EJEN SAHABAT AGRO ANDA SEKARANG & DAPATKAN BORANG PERCUMA DIPOSKAN KEPADA ANDA!

SMS @ Whatsapp @ Telegram Nama & Alamat Pos anda ke 011-55010970



Apakah Program Sahabat Agro (AgroprimaS)?



Program Sahabat Agro adalah program pemasaran yang mematuhi kehendak Shariah dan berkonsepkan Keahlian, Rujukan & Ganjaran. Program ini menawarkan ganjaran bulanan* untuk ahli-ahli yang merujuk ahli keluarga atau rakan-rakan dengan menyimpan di Akaun Deposit Berjangka (AgroPrimaS) di Agrobank.






Cara Menjana Pendapatan Dengan Sahabat Agro



1. BUKA AKAUN

Akaun Deposit Berjangka AgroPrimaS: Nilai deposit minimum RM 500.00

Akaun Simpanan/GIRO bagi tujuan pengkreditan Ganjaran (Deposit minimum RM 20.00)



2. DAFTAR KEAHLIAN

Kunjungi cawangan Agrobank berhampiran untuk membuka akaun

Daftar keahlian anda sebagai Sahabat Agro di cawangan tersebut



3. AKTIFKAN AGRONET

Agronet (Perkhidmatan Perbankan Internet) membolehkan anda melayari Portal Sahabat Agro yang memaparkan maklumat keahlian



4. RUJUK RAKAN DAN KELUARGA

Rujuk rakan dan keluarga anda kepada Agrobank untuk daftar keahlian dan buka Akaun Simpanan/GIRO seperti langkah No.1.

Pastikan nombor keahlian anda sebagai Perujuk(referrer) tertera di dalam Borang Pendaftaran Keahlian.

Ulangi langkah 1-4 untuk setiap ahli yang anda rujuk.



5. RUJUK RAKAN DAN KELUARGA

Apabila anda merujuk pelanggan kepada Agrobank, anda akan menerima ganjaran tunai ke dalam akaun Simpanan/GIRO milik anda di Agrobank setiap bulan apabila ahli yang dirujuk mempunyai Purata Positif Baki Kredit (Positive Average Credit Balance) di dalam akaun AgroPrimaS. Ganjaran akan diberikan sehingga EMPAT (4) Peringkat di bawah rangkaian anda



BERMINAT?

HUBUNGI EJEN SAHABAT AGRO ANDA SEKARANG & DAPATKAN BORANG PERCUMA DIPOSKAN KEPADA ANDA!

SMS @ Whatsapp @ Telegram Nama & Alamat Pos Anda ke 011-55010970










IlyTrolak: "Hanya dengan menyimpan RM500 anda boleh menerima sehingga RM10k sebulan dengan syarat-syarat yang ditetapakan"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Takdir Ini Ku Pasti Ada Manfaat Bersama

24 Februari 2017, merupakan saat permulaan aku menjejakkan kaki ke sekolah ini. Melihat kepada persekitarannya, memang nampak serinya. Kereta diletakkan betul-betul berdepan dengan pintu pejabat. Dari arah parking jelas kelihatan guru besar yang sedang membuat tugasan di biliknya.



Sebaik masuk, diri ini disambut mesra oleh guru besar. Bersembang seketika berkaitan dengan tugas dan sekolah. Akhirnya aku menandatangani buku melapor diri. Rasmilah aku akan menggantikan tempat guru besar tersebut. Kalau diikutkan surat yang diserah oleh pihak Pegawai Pendidikan Daerah, perlantikan tersebut adalah berkuatkuasa pada 16 Februari 2017.



Berdasarkan kepada perbincangan yang berlangsung, serba sedikit informasi telah aku terima. Nampak positifnya mengapa diri ini ditempatkan diri sini. Walau sedikit kekecewaan terasa, tetapi sebagaimana yang sering aku nyatakan, bahawa penempatan ini bukan disebabkan semata-mata arahan dari pihak Kementerian Pendidikan, Jabatan Pendidikan, atau pihak Pejabat Pendidikan Daerah, tetapi ia adalah takdir Allah S.W.T. Bermakna, Allah telah menghendaki aku dihantar ke sini, mungkin disebabkan ada perkara yang dengan adanya aku di sini, maka ia akan memberi manfaat kepada semua di sini, sama ada organisasinya, warga organisasi ini, atau kepada penduduk sekitar sini.



Semoga Allah memudahkan dan meredhai segala usaha yang akan dilaksanakan di sini.



Ini antara artikel yang dapat aku temui dalam carian di laman web.



Nama asal sekolah ini ialah Sekolah Melayu Sunut yang ditubuhkan pada Tahun 1925 di Kampung Sunut. Bangunannya bertiangkan batang pinang, berdinding buluh dan berlantaikan tanah. Bilangan murid ketika itu seramai 34 orang dan Guru Besar ketika itu ialah Yang Mulia Raja Abdullah.

Selepas perang Dunia Kedua, dalam tahun 1945 Sekolah ini berpindah ke tapak baru yang terletak di Dewan Orang Ramai Kampung Batu Melintang. Bangunannya masih berdindingkan buluh dan berlantaikan tanah.




Sumber: http://sekkebbatumelintang.blogspot.my/



Laman lain yang ditemui: http://skbmt.blogspot.my/





Budak Trolak:

"Ku terima takdir ini untuk manfaat untuk semua"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.


Perancangan Strategik Jabatan Pendidikan Negeri Perak 2016 - 2020

Thomson (1990) berpendapat perancangan strategik sebagai satu cara pengurusan bagi menjamin kesinambungan tujuan sesuatu organisasi tercapai. Model yang dikemukakan berasaskan tiga tema penting seperti analisis, membuat pilihan, dan perlaksanaan (Thomson, 1990). Tiga tema ini akan mengakibatkan seorang pengurus berhadapan secara langsung dengan proses pengurusan pada peringkat perancangan yang asas di dalam organisasinya.



Thomson (1990) berpendapat perancangan strategik sebagai satu cara pengurusan bagi menjamin kesinambungan tujuan sesuatu organisasi tercapai. Model yang dikemukakan berasaskan tiga tema penting seperti analisis, membuat pilihan, dan perlaksanaan (Thomson, 1990). Tiga tema ini akan mengakibatkan seorang pengurus berhadapan secara langsung dengan proses pengurusan pada peringkat perancangan yang asas di dalam organisasinya.





Klik Sini Untuk Flipbook




KENAPA ORGANISASI PERLU MELAKUKANPELAN STRATEGIK



Mempunyai satu kerangka proses kerja yang tersusun dansistematik untuk menterjemahkan visi.misi dan strategi kepadaaktiviti-aktiviti kerja harian.



Menunjukkan perhubungan yang jelas antara visi,misi, analisispersekitaran, isu strategik,matlamat organisasi denganpetunjuk-petunjuk prestasi utama (Key performanceindicators).



Meningkatkan keupayaan pemimpin untuk mengukur,mengawal strategi secara berkesan bagi mencapai visi dan misi organisasi.



Meningkatkan rasa tanggungjawab, kecekapan &keberkesanan dalam pengurusan kerja setiap ahli organisasimelalui ketelusan matlamat

& KPI.



Bersama ini dipaparkan Perancangan Strategik Jabatan Pendidikan Negeri Perak 2016 - 2020. Semoga dapat dimanfaatkan bersama.







IlyTrolak: "Untuk Perkongsian Bersama"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Pengertian Akhlaq dan Tasawuf

1. Pengertian Akhlaq. Secara etimologis ahkhlaq adalah bentuk jamak dari khuluq yang artinya budi pekerti, tingkah laku, perangai atau tabi?at. Mempunyai sinonim etika dan moral. Etika dan moral berasal dari bahasa Latin yang berasal dari kata etos : kebiasaan dan mores artinya kebiasaannya. Kata akhlaq berasal dari kata kerja khalaqa yang artinya menciptakan. Khaliq maknanya pencipta atau Tuhan dan makhluq artinya yang diciptakan, sedangkang khalaq maknanya penciptaan. Kata khalaqa yang mempunyai kata yang seakar diatas mengandung maksud bahwa akhlaq merupakan jalinan yang mengikat atas kehendak Tuhan dan manusia. Pada makna lain kata akhlaq dapat diartikan tata perilaku seseorang terhadap orang lain. Jika perilaku atupun tindakan tersebut didasarkan atas kehendak Khaliq (Tuhan) maka hal itu disebut sebagai akhlaq hakiki. Dengan demikian akhlaq dapat dimaknai tata aturan atau norma prilaku yang mengatur hubungan antara manusia dengan Tuhan serta alam semesta.



Pengertian akhlaq secara terminologis menurut :



a) Imam Ghozali :

الخلق عبارة عن هيئة في النفس راسخة عنها تصدر الأفعال بسهولة ويسر من غير حاجة إلى فكر ورؤية.

?Akhlaq adalah sifat yang tertanam dalam jiwa (manusia) yang melahirkan perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pemikiran maupun pertimbangan?.



b) Ibnu Maskawaih :

الخلق حال للنفس داعية لها إلى أفعالها من غير فكر وروية .

?Akhlaq adalah gerak jiwa yang mendorong kearah melakukan perbuatan dengan tidak membutuhkan pikiran?.



c) Menurut Ahmad Amin :

الخلق عادة الإرادة

?Khuluq (akhlaq) adalah membiasakan kehendak?.



Dari berbagai definisi diatas, definisi yang disampaikan oleh Ahmad Amin lebih jelas menampakkan unsur yang mendorong terjadinya akhlaq yaitu ?adah : kebiasaan dan iradah : kehendak. Jika ditampilkan satu contoh proses akhlaq adalah ;



1) Dalam ?adah; – harus ada kecenderungan untuk melakukan sesuatu, – terdapat pengulangan yang sering dikerjakan sehingga tidak memerlukan pikiran.



2) Dalam iradah: a) lahir keinginan-keinginan setelah ada rangsangan (stimulan) melalui indra-indranya b) muncul kebimbangan, mana yang harus dipilih diantara keinginan-keinginan itu. Padahal harus memilih satu dari keinginan tersebut. c) mengambil keputusan dengan menentukan keinginan yang diprioritaskan diantara banyak keinginan tersebut.



Contoh Pada jam 2 siang seorang berangkat ke pasar untuk mencari bengkel motor untuk membeli kampas rem. Di saat memasuki lorong gang, ketika menoleh ke arah kanan melihat warung makan yang penuh sesak dan kepulan bau nikmat yang ia hirup. Sesaat kemudian melihat arah kiri, terdapat es cendol yang laris dibeli orang. Padahal orang tersebut sudah lapar dan haus. Sementara di arah depan kelihatan mushalla yang nampak bersih dan dilihat hilir mudik orang sembahyang. Kemudian orang tersebut menentukan shalat terlebih dahulu karena mempertimbangkan jam yang sudah limit. Kesimpulan yang dipilih oleh orang tersebut setelah banyak mempertimbangkan beberapa keinginan disebut iradah. Jika iradah tersebut dibiasakan setiap ada beberapa keinginan dengan tanpa berpikir panjang karena sudah dirasakan oleh dirinya maka disebut akhlak.



Sebaliknya ada seorang kaya, mendengarkan pengajian Da?i kondang menjelaskan hikmah infaq. Orang itu kemudian tertarik dan secara spontan memberikan uang satu juta rupiah untuk didermakan. Orang tersebut belum termasuk dermawan, karena pemberiannya ada dorongan dari luar. Orang tidak termasuk ramah tamu jika ia senang membeda-bedakan tamu yang datang. Dengan demikian akhlaq bersifat konstan (tetap-selalu) spontan, tidak temporer dan juga tidak memerlukan pemikiran dan pertimbangan serta dorongan dari luar.



Disamping akhlaq ada istilah lain disebut etika dan moral masing-masing bahasa Latin. Tiga istilah diatas sama ?sama menentukan nilai baik dan buruk sikap perbuatan seseorang. Bedanya akhlaq mempunyai standar ajaran yang bersumber kepada al-Qur?an dan Sunnah Rasul. Etika berstandar kepada akal pikiran, sedangkan moral bersumber kepada adat kebiasaan yang umum berlaku di masyarakat. Dalam penggunaan kata-kata tersebut kadang-kadang terjadi tumpang tindih, seperti Hassan Shadily menggunakan istilah moral sama dengan akhlaq.



1. Sumber Akhlaq;



Ukuran yang dapat menentukan perbuatan itu dianggap baik ? buruk, mulia atau tercela dalam akhlaq adalah Al-Qur?an dan Sunnah Rasul. Bukan akal pikiran dan adat kebiasaan, seperti dalam etika dan moral dan bukan pula baik dan buruk ditentukan dengan akal dengan sendirinya menurut faham Mu?tazilah. Sifat-sifat baik (terpuji) dituntun dalam syara? seperti sabar, syukur, pema?af, pemurah dan jujur, sebaliknya sifat ?sifat congkak, dendam, kikir, dusta adalah sifat-sifat yang dicela oleh syara?. Dengan demikian syara? berperan untuk menuntun ajaran tersebut.



Apakah fitrah (hati nuirani), akal dan kebiasaan masyarakat dapat dijadikan ukuran baik ? buruk, terpuji ? tercela satu perbuatan. Fitrah tidak serta merta dapat dijadikan dasar untuk menentukan baik ? buruk, tercela ?terpuji suatu perbuatan, karena ia adalah potensi dasar yang dimiliki seseorang yang tidak selalu terjamin berfungsi dengan baik. Sebab dapat dipengaruhi dari luar, seperti pengaruh pendidikan dan lingkungan. Akal juga bagian dari salah satu kekuatan yang dimiliki manusia untuk mencari kebaikan dan menghindari keburukan dari pengalaman empiris, tapi bersifat spekulatif dan subyektif. Kebiasaan masyarakat (pandangan masyarakat) dapat menentukan baik-buruk suatu hal, tetapi sangat relatif, karena akan tergantung pada kemurnihan dan kejernihan pikiran mereka. Karena itu cara untuk menentukan baik-buruk, terpuji ? tercela yang mentukan hanya ajaran Al-Qur?an dan Sunnah Rasul saw.



2. Ruang Lingkup Akhlaq



Abdullah Dr�z dalam buku Dustur al-akhlaq fi al-Islam membagi ruang lingkup akhlaq lima macam ;



1) الأخلا ق الفرد ية = akhlaq perorangan. Akhlak ini dibagi menjadi a) semua hal yang diperintahkan 9al-awamir) b) segala yang dilarang ( al-nawahi) c) hal-hal yang diperbolehkan ( al-munahat) dan d) akhlak dalam keadaan darurat al-mukhalafah bi al-idhthirar).



2) الأخلا ق الأ سرية = akhlak keluarga; terbagi menjadi a) kewajiban timbal bail orang tua dan anak (wajibat nahwa ushul wa al-furu?) b) kewajiban suami ? isteri ( wajibat baina al-azwaj) c) kewajiban terhadap kerabat dekat ((wajibat nahwa al-aqarib).



3) الأخلا ق الإجتماعية = Akhlak bermasyarakat, meliputi a) hal-hal yang dilarang (al-makhdzurat) b) hal-hal yang diperintahkan (al-awamir) dan c) kaidah-kaidah adab (qawa?id al-adab).



4) الأخلاق الد و لة = Akhlak bernegara meliputi ; a) hubungan antara pemimpin dan rakyat (al-?alaqah baina al-rais wa al-sya?b) b) hubungan luar negeri (al-alaqah al-kharijiyyah).



5) الأخلا ق الد ينية = Akhlak beragama; kewajiban terhadap Allah swt.



Ruang lingkup di atas dipandang sangat luas karena mencakup semua aspek kehidupan. Secara vertikal hubungan dengan sang Haliq dan secara horizontal dengan sesama manusia. Jika ruang lingkup akhlak tersebut dipersempit tetapi memiliki cakupan yang menyeluruh maka akhlak tersebut dapat dibagi menjadi ;



a) Akhlak (tata krama) kepada Allah swt.



b) Akhlak kepada Rasul Allah saw.



c) Akhlak untuk diri pribadi.



d) Akhlak dalam keluarga.



e) Akhlak dalam masyarakat.



f) Ahlak bernegara.



Ciri-ciri akhlak dalam Islam ada lima macam;



1) Akhlak rabbani; adalah akhlak yang bersumber kepada wahyu Ilahi yang tercantum dalam Al-Qur?an dan Sunnah Rasul saw. Akhlak rabbani menekankan pada tujuan untuk memperoleh kebahagiaan di dunia dan akhirat. Sumber akhlak rabbani adalah bukan etika dan moral (seperti penjelasan di atas). Kebenaran nilai dalam akhlak ini bersifat mutlak dan terhindar dari nilai moral yang kacau. Ayat yang berhubungan dengan akhlak sekitar 1500 ayat dan banyak hadits Nabi .Seperti isyarat dalam QS al-Baqarah [2]: 153 ;وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعو ه , ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله …



?Inilah jalan-Ku yang lurus, hendaklah kamu mengikutinya jangan kamu ikuti jalan-jalan lain, sehingga kamu bercerai-berai dari jalan-Nya?? .



2) Akhlak manusiawi; adalah ajaran akhlak untuk manusia yang membutuhkan kebahagiaan yang hakiki. Ajaran ini diperlukan untuk memenuhi tuntutan fitrahnya, karena untuk memelihara eksistensi manusia sebagai mahluk terhormat.



3) Akhlak universal; adalah ajaran akhlak yang mencakup semua aspek kehidupan manusia baik dalam dimensi vertikal maupun horizontal. Seperti kandungan QS al-An?am [6] : 151, bahwa manusia wajib menghindari sepuluh keburukan, yaitu syirik, ?aq lil walidain, qatlul walad lil imlaq, perbuatan keji terbuka atau tertutup, qatlu nafs illa bil haq, aklu malil yatim, tathfif fil kail wal wazn, membebani orang lain lampaui batas, persaksian tidak adil dan khianat.



4) Ahlak keseimbangan; manuisia mempunyai akhlak yang bersumber pada hati nurani, akal dan kekuatan buruk yang didorong hawa nafsu. Setiap orang mempunyai naluriah hewani dan naluriah malaikat. Juga mempunyai unsur ruhani dan jasmani. Masing-masing membutuhkan pelayanan yang seimbang. Kerena manusia menghendaki dua kebahagiaan yang seimban, yaitu dunia ? akhirat, maka pemenuhan kebutuhan tersebut juga dilakukan secara seimbang.



5) Akhlak realistik; manusia mempunyai kelemahan di sisi kelebihan yang dimilikinya. Manusia biasa melakukan kesalahan-kesalahan atau pelanggaran. Ajaran ini memberi kesempatan kepada manusia untuk memperbaiki kesalahan-kesalahan dengan bertaubat.



2. Pengertian Tasawuf.



Lafal tasawuf adalah kata jadian yang berasal dari ;



a) تصوف – يتصوف – تصوفاBerasal dari kata صا ف – يصوف – صوفا yang artinya suci, bersih atau murni. Kesucian, kebersihan dan kemurnian kalangan sufi terlihat dari niatnya yang suci, bersih dan murni semata-mata mengharap keridlaan Allah swt. berbulu banyak. Golongan ini mestinya harus diebut ahli safawi.



b) Ada yang menganggap berasal dari kata shaff yang artinya barisan. Kalangan sufi menganggap mereka dibarisan paling depan, karena rindu dan keinginan mereka bersamama-Nya. Istilah ini jika digunakan untuk kalangan sufi disebut ahli saffi.



c) Ada juga yang menganggap berasal dari kata suffat al-masjid = serambi masjid. Sekelompok sahabat Nabi yang hidup di serambi masjid Nabawi. Mereka meninggalkan kehidupan duniawi, sanak saudara, menyediakan seluruh waktunya untuk mendampingi Rasul serta jihad dan dakwah. Menurut Sughrawardi mereka hidup dan berkumpul di Zawiyah dan Ribat. (sekarang mirip dengan Pondok Pesantren) Rasul. sendiri mengajak untuk memperhatikan dan memberi bantuan kepada mereka. Kemudian terkenal dengan ahlu suffah. Jika kata sufi berasal dari makna ini maka mereka disebut ahli suffi.



d) Tasawuf berasal dari kata suf = wol kasar. Kalangan sufi tidak menggunakan kain yang halus untuk menyenangkan hati dan konsentrasi untuk mencintai Tuhan, akan tetapi mereka hanya menggunakan pakaian apa adanya. Terbuat dari kain kasar = suf. Secara etimologis pengambilan kata tasawuf dari kata suf lebih dapat diterima karena. Menurut Al-Kalabazi penggunaan kata tasawuf dari suf tepat jika memperhatikan gramatika bahasa. Kalangan sufi ini menjauhkan diri dari dunia, meninggalkan tempat tinggal mereka dengan melakukan pengembaraan. Menolak kesenangan jasmani, memurnikan dan mentuluskan ibadah serta membersihkan kesadaran.



Secara terminologis makna tasawuf dijelaskan sebagai berikut ;



a) Menurut Ibrahim Hilal; Tasawuf adalah memilih jalan hidup secara zuhud, menjauhkan diri dari perhiasan hidup dalam segala bentuknya. Ibrahim lebih lanjut menambahkan bahwa cara tasawuf bermacam-macam yaitu, ibadah, wirid, lapar, berjaga diwaktu malam dengan memperbanyak shalat dan ibadah lainnya. Cara ini dilakukan agar sahwat jasmaniyah lemah sedangkan semangat ruhaniyah tinggi. Pada initinya seseorang yang masuk dunia tasawuf harus menundukkan jasmani dan rohani dengan cara-cara tersebut diatas, agar dapat mencapai hakikat kesempurnaan rohani dan mengenal zat Tuhan dengan segala kesempurnaan-Nya.



b) Basyuni mendefinisikan tasawuf mengumpulkan dari definisi-definisi para ahli. Definisi I ni merupakan tahapan-tahan bagi orang yang masuk dunia tasawuf sebagai beikut ;



1) Al-Bidayah; tahap pemula atau permulaan; seorang harus berusaha untuk mendekatkan diri dan ingat kepada Tuhan. Adanya tabir yang menghalangi dirinya dengan Tuhan sedikit demi sedikit akan hilang. Terus hatinya merasakan dilimpahi oleh nur (cahaya) yang membangikitkan perasaan dan kedungguhan serta membawanya kepada ketenangan jiwa yang sempurna. Definisi ini memuat pokok pikian yang disampaikan oleh Ma?ruf al-Karakhi (w. 200 H)- mengambil hakikat dan putus asa terhadap mahluk, tasawuf harus fakir. Abu Turab al-Nakhsabi (w. 245 H) orang tasawuf harus dapat membersihkan dirinya dari segala sesuatu. Zu al-Nun al-Mishri ( w. 254 H) Sufi adalah orang yang tidak pernah minta dan tidak susah karena tidak ada (fakir). Sahl ibn Abdillah al-Tustari (w. 283 H) Sufi adalah orang yang bersih dari kekeruhan. Pikiran penuh dan terpusat kepada Tuhan.



2) Al-Mujahadah; giat dan kesungguhan. Definisi ini memuat dari definisi Abu Husain al-Nuri (w. 295 H); tasawuf adalah berakhlak dengan ahlak Allah. Sahl ibn Abdillah al-Tustari; tasawuf adalah sedikit makan, tenang dengan Allah dan menjauhi manusia. Abu Muhammad Ruwaim (w3. 303 H); tasawuf adalah keafiran, mengharap Allah, merendahkan diri dan mendahulukan orang lain dan tidak menonjolkan diri.



3) Al-Mazaqah; pengalaman dan perasaan batin dalam kontak hubungan antara manusia dengan Tuhan (sebagai kekasihnya). Defini ini memuat pikiran; Al-Junaid al-Baghdadi (w. 297 H); tasawuf adalah bersama Allah tanpa penghubung. Abu Muhammad Ruwaim; tasawuf : membiarkan diri dengan Allah menurut kehendak-Nya dan Abu Bakar al-Sably (w. 334 H) tasawuf : anak-anak kecil dipangkuan Tuhan. Dari berbagai komentar diatas dapat disimpulkan bahwa makna tasawuf adalah kesadaran murni yang mengarahkan jiwa secara benar kepada amal dan kegiatan yang sungguh-sungguh, menjauhkan diri dari keduniaan dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah, untuk mendapatkan perasaan berhubungan erat dengan-Nya.



B. Baik dan buruk.



Pengertian baik dalam etika adalah sesuatu yang berharga untuk suatu tujuan, sebaliknya sesuatu yang tidak berharga, sesuatu yang tidak berguna, sesuatu yang merugikan adalah pengertian ?buruk?. Pengertian baik buruk ada yang subyektif dan relatif. Baik untuk seorang belum tentu baik menurut orang lain. Sesuatu dianggap baik bagi seseorang apabila hal itu sesuai dan berguna untuk tujuannya. Dalam hal yang sama dapat disebut ?buruk? bagi orang lain karena tidak berguna menurut tujuannya. Masing-masing orang mempunyai tujuan yang berbada-beda, bahkan ada yang bertentangan, sehingga sesuatu yang dianggap baik oleh seorang/kelompok, mungkin dianggap buruk oleh orang lain.



Secara obyektif, ?baik? untuk manusia meskipun orang mempnyai tujuan yang berbada namun pada dasarnya bahwa tujuan manusia adalah sama, yaitu ingin baik. Atau bahagia. Tidak ada seorangpun yang ingin tidak baik (bahagia). Tujuan manusia masing-masing akhirnya adalah sama, yaitu baik. Semua mengharapkan baik. Tujuan akhir dalam etika adalah kebaikan tertinggi, disebut ?Summum Bonum?, disebut al-khair al-kulli. Kebahagian tertingi disebuit kebahagian universal atau universal happines.



Sumber: SLAM ALKAMBANBANG Y2



IlyTrolak: ""
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Doa Pembuka 12 Pintu

Melalui carian yang dilakukan terdapat banyak manfaat yang diterima oleh para pengamal Doa Pembuka 12 Pintu. Doa ini yang amat galakkan kita amalkan setiap hari di awal pagi ataupun setiap kali selepas solat.



Doa ini memang banyak fadhilat atau kelebihannya yang tersendiri. Antaranya dimurahkan rezeki, mudah mendapat jodoh dan cinta sejati, keselamatan, kesihatan, kasih-sayang, ilmu dan keampunan Allah SWT. Apa yang senaraikan hanyalah sebahagian fadhilatnya sahaja. Untuk mengetahui kelebihannya yang lain bolehlah anda merujuk dengan guru-guru yang alim atau kitab-kitab yang muktabar.



fokus yang perlu diutamakan bukannya kelebihan atau fadhilat doa ini, tetapi kemampuan kita untuk berdoa dan istiqamah dengan amalan ini. Ini kerana, Allah SWT menyukai hambanya yang istiqamah dalam beramal. Perkara lain yang lain dalam berdoa adalah kesungguhan, keikhlasan dan keyakinan kita kepada Allah SWT. Marilah kita beramal dengan doa ini bersungguh-sungguh di samping melakukan amalan-amalan lain seperti bersedekah, memudahkan orang lain, bekerja bersungguh-sungguh, solat sunat dan lain-lain lagi.

InsyaAllah, tidak ada suatu pun yang mampu menghalang jika Allah SWT sudah tetapkan rezeki kita.



IlyTrolak: "Setiap amalan perlu kesabaran dan istiqamah"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.

Sijil Hari Sukan Negara Pada 8 Oktober

Apa itu Hari Sukan Negara?



Sambutan Hari Sukan Negara telah di isytiharkan pada setiap hari Sabtu minggu kedua bulan Oktober setiap tahun. Sambutan Hari Sukan Negara ini merupakan suatu inisiatif Kementerian Belia dan Sukan di mana ia adalah satu langkah pro aktif didalam proses transformasi ke arah mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘Negara Bersukan’ (Sporting Nation). Oleh yang demikian, Hari Sukan Negara di jadikan agenda nasional yang selari dengan matlamat negara ke arah Wawasan 2020.



Pada tahun 2016 ini, sambutan Hari Sukan Negara bakal diisi dengan pelbagai aktiviti sukan dan riadah untuk memastikan setiap lapisan masyarakat mengambil bahagian dalam meraikan Sambutan Hari Sukan Negara tersebut yang akan diraikan secara serentak di seluruh pelusuk tanah air. Semua pihak melalui penglibatan sektor awam, swasta dan rakyat keseluruhannya akan berganding bahu menganjur dan menyertai program dan aktiviti sukan dan kecergasan pada hari berkenaan. Hari Sukan Negara ini adalah penting di dalam usaha kerajaan menggalakkan rakyat menerapkan amalan budaya hidup cergas dan aktif memandangkan peratusan masyarakat Malaysia yang aktif bersukan masih lagi rendah iaitu pada kadar sekitar 40 peratus berbanding dengan 50 hingga 60 peratus di negara maju. Budaya sukan melalui amalan gaya hidup cergas dan aktif pada masa yang sama dapat membantu menurunkan kadar penyakit kronik dikalangan rakyat Malaysia.



OBJEKTIF Hari Sukan Negara?

a) Menerapkan budaya sukan dikalangan rakyat.

b) Memupuk semangat perpaduan dikalangan rakyat.

c) Pembangunan ekonomi negara melalui pembangunan industri sukan.

d) Meningkatkan pengetahuan sukan dikalangan rakyat.

e) Mengiktiraf rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti membangunkan sukan di peringkat akar umbi.





Sijil Penyertaan




Sijil Penghargaan


Sumber: Sistem Guru Online



IlyTrolak: "Turut Serta"
Komen, pendapat dan cadangan dari pihak pembaca yang budiman, amat kami hargai dan didahului ucapan terima kasih PERINGATAN: Aku Budak Trolak tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman ini. Ia pandangan peribadi pelawat laman ini dan tidak semestinya menggambarkan pendirian pemilik laman. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pelawat laman itu sendiri.