About

This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

Guru Wajib Diberi Rehat Dua Kali Sabtu Sebulan

PASIR PUTEH 4 Jun — Pengetua dan guru besar Wajib memberi ruang rehat kepada guru pada setiap dua hari Sabtu dalam tempoh sebulan untuk mengurangkan beban tugas mereka, kata Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom.



Beliau berkata mereka tidak boleh memaksa guru-guru bertugas pada setiap hari Sabtu dengan aktiviti kokurikulum dan akademik.



"Surat pekeliling mengenainya sudah dikeluarkan kepada setiap sekolah,” katanya kepada pemberita selepas menutup Hari Kecemerlangan sekolah-sekolah berasrama penuh di Sekolah Menengah Sains Pasir Puteh di sini malam tadi.



Beliau berkata demikian sebagai mengulas rungutan guru yang dipaksa oleh guru besar dan pengetua masing-masing supaya mengajar kelas tambahan pada setiap hari Sabtu menyebabkan mereka tiada masa waktu rehat yang secukupnya.



Alimuddin berkata pihak sekolah boleh mengadakan aktiviti luar pada dua hari Sabtu setiap bulan dengan syarat ia hendaklah merancang jadual lebih awal untuk memberi ruang kepada guru merancang aktiviti rehat bersama keluarga.



Beliau berkata jika hari Sabtu jatuh pada hari kelepasan am sekolah sama sekali tidak boleh memaksa guru bertugas dalam sebarang aktiviti. — BERNAMA




Sumber: Utusan Online



Suatu Masa Untuk Kebahagiaan

Mungkinkah dengan tanpa kata-kata, boleh dimengertikan oleh orang lain. Benarkah setiap titip ucapan yang diilhamkan akan membuka semua bicara untuk dimengertikan?



Pelbagai bicara yang dialunkan dari sudut hati sebelum bicara menerjah ke ruang diskusi sesama insan. Mengungkapkan pelbagai rasa antara kita dan semua yang dapat dimaksudkan berbicara.



Mungkinkah dengan kegembiraan kita di hari ini akan dapat dikecapi oleh orang lain bersama? Mungkin juga kegembiraan yang dikecapi ini merupakan satu kepayahan untuk orang lain menerimanya.



Terima kasih semua sekiranya kamu dapat menerima kegembiraan ini. Kerana kegembiraan ini tidak dapat dikongsi bersama orang lain. mengharapkan akan diterima hanya oleh kamu semua.



Sebelum langkah mengatur haluan, sebelum perjuangan menghunus kekuatan, izinkan diri memohonn izin untuk direstui perjuangan ini.



Perjuangan ini adalah untuk kita. Perjuangan ini membuktikan dengan tanpa kata-kata. Mengharap hanya restu mengiringi bersama himpunan doa, agar perjuangan ini meraih kemenangan selamanya.



Jika kegembiraan ini dapat dikongsi bersama, alangkah bertuah hati, akan berkorbanlah jiwa raga untuk memperjuangkan segala harapan. Tapi, sukar untuk dimengertikan setiap perasaan.



Bersamalah berdoa untuk kesejahteraan, agar setiap yang dilalui akan dapat ditempuhi dengan kesabaran.



Untuk mereka yang bersama dalam perjuangan, terima kasih kerana bersama-sama merestui perjuangan ini.



SUATU MASA



Bagaimanakan ku mula

Dan apakah kata-kata

Yang indah untuk diabadikan

Tiap wajah berkisah

Tiap madah bererti

Manakah ilhamku



Cahaya di matamu

Senyum di bibirmu

Mengukir seribu tanda pertanyaan

Mungkinkah kau jua dalam kerinduan

Di saat begini aku merindukan



Berhelai-helai surat

Terbiar di depanku

Tak dapat aku utuskan

Ku ramas semua

Dan ku buangkan

Jauh dari pandangan



Lalu aku kesal

Ku kumpul semula

Tak dapat ku nyatakan apa yang ku rasa

Jika engkau tahu di dalam hatiku

Mungkinkah kau sahut jeritan batinku



Dengarkanlah panggilanku

Dengarkanlah lagu untukmu

Angin lalu kau sampaikan

Rasa rindu yang membara

Kepadanya



Warna-warna cintaku

Kian pudar bersama

Malam yang gelap gelita

Entahkan kau rasakan

Apa yang aku rasa

Atau kau tak endah



Tapi ku percaya

Semua telah tertulis

Dan niat suciku takkan disiakan

Dan di suatu masa

Di hari yang indah

Ku hulur tanganku

Lalu kau terima




Madah-Madah Di Hari Guru

Bermula dari beberapa hari yang lepas, telefon bimbit telah menerima beberapa SMS yang berkaitan dengan Hari Guru. Mod telah berubah. Jika selama ini banyak SMS yang bermacam cerita tetapi dalam beberapa hari ini cerita SMS bermotif sama.



Begitulah saban tahun, semenjak mendaftarkan diri sebagai seorang yang bergelar "GURU".



Jika diimbau kembali, tidak teringat sudah adakah sambutan hari guru ini pada masa dahulu sama seperti masa kini. Tampak berbeza yang amat ketara ialah timbunan SMS yang mencurah-curah.



Teknologi membiarkan generasi kini tidak perlu berbicara untuk meluahkan sesuatu. Hanya dengan teks yang ditaip dimuka telefon bimbit, ianya terus kepada orang yang dimaksudkan.



Bukan dengan cara SMS sahaja tetapi emel juga turut menjadi alternatif dalam dunia masa kini. Teknologi membawa banyak perubahan kepada generasi yang berada di zaman sekarang.



Cetusan 'Facebook' yang begitu popular juga menjadi tempat semua untuk menyampaikan ucapan 'Selamat Hari Guru" kepada semua guru, bekas guru, juga kepada bakal guru yang sedang mengikuti latihan perguruan di institusi pengajian tinggi.



Di sini adalah beberapa SMS yang aku terima sempena "Hari Guru 2010"



  1. Guru umpama NTV7 kerana "CERIA SELALU...", Guru juga kadang kala seperti TV3 kerana "MENJADI INSPIRASI HIDUPKU..." yang pasti guru juga bagaikan NT9 kerana "DEKAT DI HATI" dan yang paling penting guru juga bagaikan ASTRO kerana "MACAM-MACAM ADA" oleh itu "SELAMAT HARI GURU"


  2. Apakah cita-cita anda sebelum jadi guru? Majistert? Loyar? Engineer? Anda menyesal jadi guru? Cuba lihat, ada tak loyar yang sanggup pakai topi arkitek? Ada tak majistret yang berani sarung kot doktor? Tapi guru adalah SEMUA itu. Kitalah doktor ketika budak sakit, loyar bila parent soal, majistret bila budak bergaduh. Hatta security guard dan ahli nujum pun kita! semalam pula jadi tukang kebun gotong royong perdana... Oleh itu banggalah jadi GURU. Selamat Hari Guru. Jasamu sentiada dalam ingatan.


  3. Dulu, murid hormat dan takut guru. Kini, guru takut murid. Dulu, guru chalk n talk. kini, guru kena sslow talk. Dulu guru boleh claim, kini, taj boleh complain. Dulu, hari guru dapat wang saku.. kini, guru dapat penyapu... kena gotong-royong... "SELAMAT HARI GURU"


  4. Yang menghafaz itu guru sejarah, yang cakap berbunga itu guru sastera, teratur ayatnya guru BM, sihat orangnya guru PJ, sopan orangnya guru Sivik, warak orangnya guru PI, pelik orangnya guru PS, tak pernah marah guru kaunseling, smart orangnya guru BI, banyak klaimnya guru SBT, relex orangnya guru pool, yang suka meniru tu guru, power cakapnya GB. Guru Pembina Negara Bangsa... Selamat Hari Guru


  5. Guru... dalam ajarnya ada harapan, dalam tegurnya ada doa, dalam marahnya ada sayang, dalam tawanya ada mesra, dalam diam ada bijaksana, dalam tangannya kita terbina. Berbahagialah menjadi guru - Selamat Hari Guru.


  6. selain dari ucapan biasa "Selamat Hari Guru"





Jelaslah bahawa sememangnya guru itu adalah segalanya... tetapi harus ingat guru bukan hanya di sekolah. Guru pertama kita bukan guru yang sambut kita hari mula kita bersekolah. Guru kita yang sebenar ialah ibu bapa yang mendidik kita dari dalam perut sehinggalah kini menjadi insan berguna...



Oleh itu, sempena hari guru ini, untuk semua insan guru, bekas guru, bakal guru serta ibu dan bapa...



Selamat Hari Guru - Guru Pembina Negara Bangsa




Ayahanda Tercinta Kemalangan

Seperti kebiasaanya, perjalanan pulang agak perlahan setelah menyiapkan beberapa tugasan yang perlu diselesaikan seberapa segera. Mungkin melayan lelah yang masih terasa. Kereta Kancil menerjah lembut melalui ruang laluan ke rumah.



Memang semula jadi sifat diri, suka melakukan sesuatu bersendirian. Dalam bersendirian itu pula tersimpan segala rahsia agar ianya dirasai dalam diri sendiri sahaja.



Tiba-tiba deringan telefon memecah segala ketenangan fikiran. Bergegas dicapai telefon bimbit yang berada dalam saku.



Tertera nama "Abah" di paparan LCD telefon.



"Ily, abah eksiden...!" kenal sungguh dengan suara yang kedengaran dicorong telefon.



"Kat mana?"



"Dekat simpang kilang!"



Segera stering kereta Kancil mengubah haluannya ke FELDA Trolak Utara, menuju destina yang dinyatakan.



Tiada banyak soal lagi...



Dalam perjalanan fikiran memikirkan pelbagai persoalan. Teringat seseorang yang boleh dihubungi bagi menangani kes ini sehingga aku sampai di tempat kejadian.



Dalam pemanduan, berlaku pelanggaran peraturan jalan raya. Menggunakan telefon bimbit ketika memandu. Tetapi pedulikan...



"Kesalahan lalu lintas ini didapati bersalah sekiranya ada anggota polis atau pegawai JPJ yang nampak dan memberi saman" teringat lagi kata-kata aku pada seorang teman yang takut untuk melanggar peraturan tersebut.



Beberapa tanggapan mula menguasai fikiran. Kawasan tersebut memang popular dengan kemalangan. Telah beberapa kejadian kemalangan berlaku di tempat yang sama.



Alasannya mudah, keadaan persimpangan yang berselekoh dan terhalang oleh bukit. Namun begitu usaha pihak berwajib telah dibuat untuk memudahkan pemandangan pemandu. Bukit dicantas sedikit untuk memudah pemandangan. Tetapi masih tidak memadai, halangan masih berada di situ.



Kereta kancil mencecah kelajuan maksima. Setelah 20 minit perjalanan dan lebih kurang 5 kilometer menghampiri destinasi, kilauan nyalaan biru menyilau-nyilau dari kereta peronda polis betul meragukan diri. Nampaknya seperti sedang mengejar.



"Habis, naya... mesti kena ni..." bisik hati menduga situasi.



Namun sangkaan tersasar, kereta Waja polis tersebut terus memecut laju, meninggalkan Perodua Kancil.



"Fuh..., nasib baik... " peluang untuk mengekori laju diambil. Namun tak terkejar Perodua Kancil ini untuk bersaing dengan Proton Waja.



Setiba di kawasan kemalangan kelihatan van ayahanda terletak di tengah-tengah jalan. Perasaan ini telah mengagak situasi kemalangan tersebut berlaku. Sememangnya kawasan ini agak berbahaya.



Dapat sahaja kereta dipakir yang selamat, terus langkah menuju ke arah ayahanda. Kerisauan mula berkurangan apabila kelihatan ayahanda masih berdiri dengan tenang.



"Ada rasa nak muntah tak atau rasa pening" antara soalan yang keluar dari mulut ini.



Belumpun van ayahanda diteliti, kerisauan hanya kepada ayahanda yang tercinta.



Seketika kemudian kereta peronda yang memecut tadi pula tiba di tempat kejadian. Kemanakah haluannya sebentar tadi tidak dipastikan. Tersasar agaknya. Anggota polis mendekati kenderaan yang terlibat kemalangan. Kelibat dua orang anggota polis sangat sangat dikenali.



Pertanyaan terus kepada situasi ketika kejadian. Ayahanda menerangkan ringkas. Tanggapan diri membenarkan jangkaan sebelumnya.



Pemandu kereta seorang wanita kelihatan berada tidak jauh dari tempat kejadian. Pucat wajah, mungkin akibat terkejut dengan kejadian. Saudara maranya juga turut bersama.



Melihatkan keadaan ayahanda yang tenang, tiada lagi kerisauan yang membenak. Terus dicapai kamera yang tersimpan dipoket dan diambil beberapa gambar untuk simpanan.



Antara gambar yang sempat dirakamkan.













Tampar Suami Di Khalayak Ramai

KUALA KEDAH – Alangkah hibanya hati seorang isteri melihat suami yang diharap untuk menjadi teladan dalam keluarga, ditahan kerana disyaki menagih dadah.



Rasa sabar yang dibendung, akhirnya tidak tertahan lalu tangan dihayun tepat ke muka suami.



Itulah insiden yang berlaku di pekarangan Balai Polis Kuala Kedah, di sini susulan Ops Tapis, semalam.



Lebih memilukan, kejadian turut disaksikan orang ramai.



Lelaki itu antara 55 yang ditahan, termasuk empat yang masih di bawah pengawasan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK). Ops Tapis dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kedah dan Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar khusus memerangi gejala dadah dalam kalangan nelayan di beberapa pelantar ikan di sini.



Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kedah, Deputi Superintendan Zainuddin Saad berkata, operasi bermula jam 6 pagi dan berakhir jam 11 pagi itu disertai empat pegawai dan 28 anggota, berjaya merampas dadah jenis heroin dan syabu.



“Ujian saringan air kencing yang dilakukan ke atas semua yang ditahan mendapati 30 daripadanya positif dadah termasuk empat yang masih di bawah pengawasan AADK.



“Majoriti yang ditahan ini adalah nelayan berumur antara 25 hingga 50 tahun. Kami turut merampas sebuah motosikal Honda dipercayai dicuri dan siasatan lanjut akan dijalankan,” katanya.



Zainudin berkata, empat penagih di bawah pengawasan AADK yang berumur 25 hingga awal 40an cuba bertindak agresif ketika ditahan.



Menurutnya, pihaknya juga menemui 27 keratan straw mengandungi heroin dan 12 keratan straw berisi syabu yang disyaki untuk bekalan nelayan yang akan turun ke laut.



“Nilai keseluruhan dadah yang dirampas itu adalah kira-kira RM1,000 yang mana setiap tiub berisi syabu ini dijual dengan harga antara RM40 hingga RM50, manakala RM10 untuk setiap keratan straw heroin.



“Pengedar dadah berumur lingkungan 30 hingga 40 tahun ini juga turut ditahan, termasuk mereka yang pernah ditahan sebelum ini. Polis masih lagi menjalankan siasatan dari mana sumber bekalan dadah berkenaan diperoleh,” katanya.



Zainudin berkata, operasi itu adalah kali kedua dijalankan selepas operasi pada penghujung Mac lalu dan dalam operasi semalam, kira-kira 15 hingga 20 orang terlepas ketika serbuan.



Menurutnya, kesemua yang ditahan, akan disiasat mengikut Seksyen 12 (3) Akta Dadah Berbahaya 1952 atas kesalahan memiliki dadah dan Seksyen 3(1) Akta Penagih Dadah 1983.




Sumber: Sinar Harian



Tasauf Dan Matlamatnya





PENGENALAN



Firman Allah Taala



"Dan bahawasanya, jikalau tetap berjalan lurus di atas jalan itu benar-benar Kami akan memberikan minum kepada mereka air yang segar ."

[Al-Jin: 16]



"Maka barangsiapa yang ingin akan menemukan Allah, maka hendaklah ia mengerjakan amalan Sholeh(baik) dan janganlah ia mempersekutukan Allah"

[Al-Kahfi:110]



Sebuah hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah;



".............Apakah Ikhsan itu? Jawab Nabi : Ikhsan iaitu keadaan engkau menyembah Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, sekiranya engkau tidak melihat-Nya maka Allah melihat engkau."

[HR. Bukhari]



Ayat ini oleh para Ulama' ahli Sufi dijadikan pegangan hukum dasar melaksanakan amalan-amalan yang diajarkan. Meskipun masih ada sebahagian orang yang menentang dijadikannya ayat itu sebagai dasar hukum tersebut (Tasauf).



Para Ulama' dari kalangan aliran/mazhab apa pun sama berpendirian bahawa faktor Iman dapat dipelajari daripada ilmu pengetahuan yang dinamakan Ilmu Usuluddin atau Ilmu Kalam atau juga Ilmu Tauhid. Sedang Islam dapat dipelajari daripada Ilmu Fiqeh atau sering juga dikenal dengan sebutan Ilmu Syariat. Demikian pula halnya dengan Ikhsan dapat dicapai dengan mempelajari dan mengamalkan Ilmu Tasauf yang dinamakan juga dengan Ilmu Makrifat..





ASAL USUL MAKRIFAT



Rasulullah SAW mengajar kepada sahabatnya Saidina Ali Karamullah.



Saidina Ali Karamullah mengajar kepada Imam Abu Hassan Basri.



Imam Abu Hassan Basri mengajar kepada HabibAn Najmi.



Habib An Najmi mengajar kepada Daud Attaie.



Daud Attaie mengajar kepada Maaruf Al Karhi.



Maaruf Al Karhi mengajar kepada SirrisSakati.



Sirris Sakatari mengajar kepada Daud Assakatar.



Daud Assakatar mengajar kepada Al Junaidi.



Maka Al Junaidi yang terkenal sebagai pengasas MAKRIFAT.





Maka pancaran makrifat itu dari empat sumber iaitu:



Pancaran daripada sumber SULUK yang dinamakan Makrifat Musyahadah.



Pancaran daripada sumber KHALUAT yang dinamakan Makrifat Insaniah.



Pancaran daripada Inayah yang dinamakan ROHANI.



Pancaran daripada Pertapaan yang dinamakan JIRIM.



Maka dari sumber amalan itulah terbit makrifat yang tinggi dan mempunyai rahsia yang sulit.



----------------||----------------






Kata Syeikh Abul Muwahib Muhammad Zainal Abidin Ibni Muhamammad AlGhamari rahimallah Taala di dalam Kitabnya yang bernama "Minahul Ilahiyah".



Bermula Tauhid itu empat martabat:



Pertama. LailahaillaLlah serta lalai hati daripadanya atau serta mengingkarinya, seperti tauhid orang munafiq.



Kedua Tauhid segala 'Awamul Muslimin iaitu menyebut LailahaillaLlah serta membenarkan pada hati akan yang demikian itu.



Ketiga; Tauhid orang "Muqarrabin" iaitu jalan kasyaf dengan perantaraan "Nurul Haq" Seperti ia melihat akan segala perkara itu keluar sekeliannya dari Allah Taala dengan halnya.



Keempat; Tauhid "Khowashul khowash" iaitu bahawa tiada dilihat pada wujud ini melainkan Tuhan Yang Esa. Dinamakan "Ahlush Shifi",



"fana" di dalam tauhid. Tiada dilihat akan dirinya sebab melihat akan Tuhannya. Dan inilah sehingga nya di dalam "Ilmu Kasyaf", iaitu "Musyahadah orang yang Siddiqin".





----------------||----------------




Pertama : Dari segi existetensi amalan tersebut yang bertujuan hendak mencapai pelaksanaan syariat secara tertib dan teratur serta teguh di atas norma-norma yang semestinya dikehendaki oleh Allah dan Rasul-Nya. Hal ini sesuai dengan firman Allah Ta'ala, yang bermaksud:



"Dan bahawasanya, jikalau tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam) benar-benar Kami akan memberikan minum kepada mereka air yang segar (rezeki yang banyak)."

[Al-Jin : 16]



Ayat ini oleh para Ulama' ahli Sufi dijadikan pegangan hukum dasar melaksanakan amalan-amalan yang diajarkan. Meskipun masih ada sebahagian orang yang menentang dijadikannya ayat itu sebagai dasar hukum tersebut (Tasauf).



----------------||----------------




Sebagaimana diterangkan di dalam Hadis Rasulullah SAW, bermaksud :



"Diriwayatkan dari Abu Hurairah berkata bahawa pada suatu hari Nabi berada di tengah-tengah sekelompok orang banyak, tiba-tiba ada seorang laki-laki (Jibrail) datang kepadanya seraya bertanya : Apakah Iman itu? Nabi menjawab: Iman ialah :



  1. Kamu percaya adanya Allah.

  2. Dan percaya kepada Malaikat-Nya.

  3. Percaya akan bertemu Allah di hari Akhirat.

  4. Percaya terhadap para Rasul-Nya.

  5. Percaya kepada adanya hari kebangkitan.





Selanjutnya laki-laki tersebut bertanya lagi kepada Nabi : Apakah Islam itu? Jawab Nabi : Islam ialah menyembah kepada Allah dan jangan menyekutukan-Nya, mengerjakan solat (fardhu), menunaikan zakat, berpuasa Ramadhan. Kemudian laki-laki itu bertanya lagi kepada diri Nabi : Apakah Ikhsan itu? Jawab Nabi : Ikhsan iaitu keadaan engkau menyembah Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, sekiranya engkau tidak melihat-Nya maka Allah melihat engkau."

[HR. Bukhari]



Dalam Hadis ini dapat difahami adanya beberapa pengertian bahawa kehidupan agama dalam jiwa seseorang akan menjadi sempurna jika dapat dikumpulkan tiga faktor pokok yang sangat menentukan, iaitu Iman, Islam dan Ikhsan. Masing-masing dapat dicapai lantaran mempelajari dan memahami serta mengamalkan ilmu-ilmu yang membicarakan tentang masalahnya.



Para Ulama' dari kalangan aliran/mazhab apa pun sama berpendirian bahawa faktor Iman dapat dipelajari daripada ilmu pengetahuan yang dinamakan Ilmu Usuluddin atau Ilmu Kalam atau juga Ilmu Tauhid. Sedang Islam dapat dipelajari daripada Ilmu Fiqeh atau sering juga dikenal dengan sebutan Ilmu Syariat.



Demikian pula halnya dengan Ikhsan dapat dicapai dengan mempelajari dan mengamalkan Ilmu Tasauf.



Iman, Islam dan Ikhsan, ketiganya berkaitan erat dalam mencapai sasaran pokok yakni "Mengenal Allah untuk diyakini". Hal ini menuntut terwujudnya sikap tindak perbuatan nyata dalam hidup ini, sebagai bukti kepatuhan melaksanakan segala yang diperintah, dikerjakan dan yang dilarang ditinggalkan dengan penuh ikhlas kerana Allah semata disertai penuh rasa cinta terhadap-Nya.



Manakala keadaan semacam ini sudah sampai pada puncaknya maka akan tercapailah hakikat tujuan hidup yang sebenarnya sesuai dengannya



----------------||----------------






Ilmu Tasauf yang benar tidak sekali-kali bertentangan dan memang tidak boleh bertentangan dengan ajaran Al-Quran, Hadis dan Sunnah Rasulullah SAW. Sebab sebagai suatu cabang cabang ilmu ke Islaman, Tasauf tidak boleh bertentangan dengan sumber asalnya. Andaikata terdapat seorang yang mengaku dirinya Sufi atau mengaku dirinya sudah kenal hakikat, tetapi ia menyalahi dan melanggar hukum-hukum syariat, ternyata benar bahawa mereka itu adalah manusia jahil dan sesat Imannya.



Saya ingin menyentuh sedikit tentang bab Solat (sembahyang) di dalam perbahasan ini. Ada seorang netters yang mempertikaikan tentang ajaran Keronahian ini yang katanya tidak perlu mengerjakan solat, cukup setakat berniat sahaja. Begitu juga dengan puasa, cukup dengan berniat sahaja. Dan perkara ini pula berlaku ke atas kerabatnya (keluarga) sendiri. Lalu dengan firasat yang rendah akhlaknya, menisbahkan perkara yang bertentangan syara' ini disama tarafkan dengan ajaran "Tariqat/Tasauf"!



Apakah bendanya ini???



Apakah celupar dan dangkalnya (jumud) fikiran mereka???



Ini adalah tidak benar! Sesuatu yang amat tidak benar!



Kemantapan jiwa dicapai dengan solat (sembahyang), zikir, doa, istighfar, mentauhidkan Allah, menginsafi kebesaran Allah, menautkan diri dengan pengucapan-pengucapan Rabbani, Puasa dan sebagainya. Perkara-perkara ini dilakukan secara terus-menerus tiap masa beraleh dan beredar.



Amalan ini dikaitkan dengan masa tertentu agar manusia merasakan betapa nikmat Allah dalam penghayatan masa-masa itu dan betapa mahalnya nilai masa-masa itu.



Oleh itu, janganlah diletakkan perkara atau hal ini kepada Tasauf kerana ilmu Tasauf tidak bersifat tercela malah tidak pernah menganjur atau menaburkan bid'ah-bid'ah dhalalah (sesat), dan tidak pernah mendidik pada sesiapa dengan perkara yang bertentangan dengan hukum-hukum syariat Rasulullah SAW, bahkan menganjurkan perkara yang dituntut oleh syara' iaitu mematuhi dan mentaati segala perintah Al-Quran, Hadis dan mengikut Sunnah Rasulullah SAW.



Dari itu bukanlah salah ilmu Tasauf malah tidak ada kena-mengena langsung kepada apa yang dilakukan oleh manusia durjana sama ada yang mengaku diri orang Sufi atau mengaku diri diri sudah kenal hakikat, kesalahan yang mereka lakukan itu, merekalah yang bertanggungjawab, bukannya ilmu Tasauf/Tariqat yang hendak disalahkan.



----------------||----------------






TASAUF DAN MATLAMATNYA

Hubungan Ketinggian Hal-ahwalnya denganSyariat




----------------||----------------




Pada pandangan tuan, apakah sebenarnya tasauf? Adakah wahdatul wujud itu tasauf? Apakah matlamat (ultimate goal) belajar tasauf? Ramai yang saya jumpa mereka-mereka yang belajar tasauf itu meringan-ringankan syariaat. Sepatutnya, semakin tinggi ilmu tasauf semakin kuat syariaatnya. Sebagaimana kata-kata Imam Ghazali and Syeikh Ahmad Sirhindi, tak mungkin menemui hakikat bathin jika tidak melalui hakikat zahir. Apa pendapat tuan?



----------------||----------------






APAKAH SEBENARNYA TASAUF?



Menurut catatan Al-'alim Al-'Alamah A-Sheikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain Mustafa Al-Fathoni (Guru kepada Wali Allah Yang Tersohor Tok Kenali);



Kata "Tasauf" timbulnya dari banyak pengertian, akan tetapi dipersingkatkan dari dua istilah sahaja iaitu "Pengertian pada lughah" dan "Pengertian pada istilah ahli hakikat".



1. Makna pada lughoh ialah;



Memakai shauf ertinya bulu(bulu baju). Bahawa adalah sebahagian besar pengikut-pengikutnya pada zaman dahulu memakai baju yang dibuat daripada bulu-bulu. Kelakuan mereka dengan pakaian demikian itu menyalahi adat kebanyakan manusia yang selalu dengan pakaian yang serba indah. Pengikut tasauf tidak gemar dengan pakaian yang indah-indah.



2. Makna pada istilah ahli hakikat ialah;



Berakhlak dengan segala kelakuan "At-Thoifah Al-Sufiyah" bertawasul dengan segala sifat mereka, bertalian dengan rantai yang bersambung kepada mereka. Berkata Imam Sufi Al-Sheikh Junaid Al-Bagdadi;



"Dimatikan(fana) kamu oleh Al-Haq daripada engkau dan dihidupkan kamu dengan Dia"



Tasauf juga diertikan; "Berhenti dengan sekelian adab yang dibangsakan kepada Syarak yang zhohir dan yang batin".



Bererti juga; "Kesempurnaan manusia dengan Islam, Iman dan Ihsan".



Bererti juga; "Menyerahkan diri semata-mata kepada Allah atas sekelian kehendak dan cita-cita".



Sebahagian orang berpendapat; "Berpegang dengan kefakiran dan Iftikor(berhajat kepada Allah). Tahqiq dengan pemberian dan Aisar (pengutamaan akan orang lain), meninggalkan tentangan qada dan qadar dan ikhtiar".



Demikianlah pengertiaan Tasauf yang dibuat oleh Guru Tok Kenali.



Basyir Al-Haris salah seorang Ahli sufi dalam memberi erti Tasauf, ia berkata;



"Orang sufi ialah yang telah bersih hatinya semata-mata untuk Allah".



Abu Muhammad Al-Jurairi berkata, Tasauf ialah masuk ke dalam budi menurut contoh yang ditinggalkan oleh Nabi dan keluar daripada budi yang rendah".



Syeikhul Islam Zakaria Al-Ansari berkata;

"Tasauf ialah ilmu yang menerangkan hal-hal tentang cara mensuci-bersihkan jiwa, tentang cara memperbaiki akhlak dan tentang cara pembinaan kesejahteraan lahir dan batin untuk mencapai kebahgiaan yang abadi".



Kata guru Tok Kenali(Sheikh Ahmad Al-Fathoni), semua defenisi yang berbagai corak itu ragam yang lebih tepat di sisi penghulu kita Al-Sufiah dapat difahamkan daripada dua bait puisi ini;



"Bersalah-salahan manusia pada tempat pecahan sufi dan telah berlain-lainan pendapat mereka itu kepadanya;



Mereka menyangka berasal daripada kata Saufa;



Tiadalah aku memberi nama ini iaitu sufi itu akan yang lain daripada seorang pemuda yang bersih dan berpakaian Sauf sehingga dia dinamakan seorang sufi.



Asal kata sufi itu diambil dari kata "Sofa" yang dapat diertikan dengan bersih, jernih, dinamakan "SALIK" iaitu yang berjalan kepada Allah dengan cara-cara Sufi itu kerana bersih hatinya, suci batinnya dan bersih juga zhohirnya daripada lain daripada Allah. Perlu juga diperjelaskan nama-nama lain bagi Ilmu Tasauf ini.



Berlain-lainan nama yang diberikan kerana berdasarkan perbezaannya pada hantarannya dan pendekatan yang digunakan, namun maksud dan arah tujuannya tetap satu jua. Antaranya ialah



1. Ilmu Batin



2. Ilmu Qalbi - Ilmu Hati



3. Ilmu Laduni - Ilmu di sisi Allah



4. Ilmu Mukasyafah - Ilmu Pembukaan



5. Ilmu Asror - Ilmu Sekelian Rahsia



6. Ilmu Maknun - Ilmu yang disembunyikan



7. Ilmu Hakikat



8. Ilmu Tahqiq



9. Ilmu Makrifat



10. Ilmu Diri



11. dan lain-lain lagi.



Tersebut dalam kitab "Jawahirul Feqah" bahawa Ilmu Qalbi itu adalah zauqi ertinya dibangsakan kepada perasaan semata-mata. Juga adalah dari Wujdan; ertinya dibangsakan kepada pendapat yang tidak dapat digigit, tak dapat dikomentrikan segala lidah kelam tak dapat ditulis oleh mata qalam, tak dapat meliputi oleh daftar dan waham. Status pada pengetahuan yang zhohir itu seumpama buah dengan pohon. Kemulian tetap bagi pohon kerana dia mendapat nama - tetapi pohon tidak bermanfaat jika tidak berbuah.



Sheikh Ahmad Al-Fathoni berpendapat;



"Buah tidak diperdapat jika pohon hidup tidak subur".



Kenyataan ini tidak berlawanan dengan penemuan kritis Imam Ghazali dalam memperkatakan tentang kedudukan Ilmu Tasauf ini jika dibandingkan dengan ilmu-ilmu yang lain iaitu;



"Ketahuilah bahawa Ilmu Aqli adalah tunggal dengan zatnya [bersendirian iaitu diasaskan atas akal semata-mata], daripadanya lahir ilmu yang tersusun yang dalamnya terdapat seluruh Hal Ehwal dua ilmu yang tunggal. Ilmu yang tersusun itu ialah ilmu ahli-ahli Tasauf dan jalan ehwal mereka. Mereka mempunyai ilmu yang khas dengan jalan yang terang yang terhimpun dari dua ilmu".



Ilmu mereka terdiri dari

• Hal,

• Waktu,

• Samaa',

• Wujdan,

• Sheikh,

• Sakr,

• Sohwu,

• Isbat,

• Mahwu,

• Fakir,

• Fana,

• Wilayah,

• Irodah,

• Murid



dan apa yang berhubung dengan Hal Ehwal mereka serta tambah-tambahannya, sifat-sifat dan makam-makam.



Yang dimaksudkan dengan terhimpun dari dua ilmu ialah gabungan antara "Ilmu Tentang Cara-cara Beramal"(Ilmu Syariat) dengan Ilmu Yang Hasil dari Amalan. Dalam kitab-kitab tua kebanyakan pengarang lebih suka menggunakan istilah Wirid bagi menunjukkan amalan praktik Ilmu Syariat ini dan istilah Warid bagi menunjukkan Ilmu Yang Hasil dari Amalan Syariat.



Kita lihat pula satu catatan yang amat bermakna dari Imam Ghazali pada kitabnya Al-Munqidz-Minadhdholal(pembebasan dari kesesatan) yang boleh menjernihkan makna dan pengertian Tasauf ini sebagaimana berikut;



"Perhatianku berpusat kepada jalan Sufiah. Nyata sekali jalan ini takkan dapat ditempuh melainkan dengan Ilmu dan 'Amal. Pokoknya harus menempuh tanjakan-tanjakan batin dan membersihkan diri. Hal ini perlu untuk mengosongkan bathin dan kemudian mengisinya dengan zikir kepada Allah Taala. Bagiku ilmu lebih mudah daripada 'amal.



Maka segeralah aku memulai dengan mempelajari ilmu mereka, membaca kitab-kitab mereka, di antaranya Kitab Qutul Qulub karangan abu Thalib Al-Makki dan kitab-kitab karangan Al Harsi Al Muhasibi serta ucapan-ucapan Al-Junaid, Asy-Syibli, Abu Yazid al-Bustomin dan lain-lain. Dengan itu dapatlah aku memahami tujuan mereka.



Penjelasan lebih jauh aku dengar sendiri dari mulut mereka. Yang lebih dalam lagi hanya dicapai dengan Dzauk(rasa pengalaman bathin), pengalaman dan perkembangan bathin. Jauh nian perbezaan antara mengetahui erti sehat atau kenyang dengan mengalami sendiri rasa sehat dan kenyang itu. Mengalami mabuk lebih jelas daripada hanya mendengar keterangan tentang ertinya, padahal yang mengalami mungkin belum mendengar sesuatu keterangan tentang demikian itu.



Tabib yang sedang sakit, tahu banyak tentang sehat, tetapi ia sendiri sedang tidak sehat. Tahu erti dan syarat-syarat zuhud tidaklah sama dengan bersifat zuhud. Yang penting bagi mereka adalah pengalaman bukan perkataan. Apa yang dapat dicapai dengan ilmu telah kucapai. Selanjutnya harus dengan Dzauk dan "suluk"(menempuh perjalanan batin).



Rumusan dan kefahaman yang boleh dibuat daripada definisi dan maksud-maksud di atas, Ilmu Tasauf ialah sesuatu Ilmu yang didasarkan kepada mengamalkan dengan Ilmu yang diketahui. Bukan semata-mata tahu teori dan bercakap dan menggunakan istilah-istilahnya, tetapi dengan beramal dan ianya mencakupi dalam mana-mana hal-ahwal mengikut kesucian jiwa dan ketinggian peribadi dan berperangai dengan sifat-sifat yang mulia sebagaimana isyarat berikut;



Seorang Arifbillah berkata; At-Tasauf, iaitu berhenti serta adab syariat yang zhohir dan batin. Maka ia melihat akan hukumnya daripada zhohirnya di dalam batinnya. Yang batinnya pada zhohirnya. Maka shahih daripada dua hukum itu, sempurna dengan tiada sempurna kemudian daripadanya. Atau dikata "Jernih zhohir" daripada dosa dan "jernih batin" daripada agyar".



Sekali-kali tidak berpisah dari hukum takhlif yang lima malah ia adalah pokok utama kepada Ilmu Tasauf. Bagaimana pula hukum takhlif(syariat) ini boleh diremeh-remehkan oleh seorang Sufi sebenar?.



----------------||----------------






APAKAH MATLAMAT (ULTIMATE GOAL) BELAJAR TASAUF?



Tujuan pokok Ilmu Tasauf ialah untuk sampai kepada Allah, untuk mencapai makrifat dengan ertikata yang sebenarnya, terbuka hijab antara hamba dengan Dia(Allah).



Telah berkata ahli-ahli sufi: "Permulaan tasauf adalah ilmu pengetahuan, pertengahan ialah Istiqamah dengan amal ibadat, akhirnya ialah Mahabbah adalah anugerah atau pemberian Allah".



  • Maka ilmu pengetahuan itu membukakan kehendak.

  • Amal ibadat itu menolong apa yang dimaksudkan.

  • Pemberian itu menyampaikan kepada apa yang dicita-cita.





Di samping itu banyak sekali tujuan-tujuan yang hendak diperoleh antara lain iaitu :



  1. Dengan mengamalkan Tasauf bererti mengadakan latihan jiwa (Riadhah) dan berjuang melawan hawa nafsu (Mujahadah), membersihkan diri dari sifat-sifat tercela dan diisi dengan sifat-sifat terpuji dengan melalui perbaikan budi pekerti dalam berbagai seginya, sepertimana pakaian budi-pekerti Ambiya, Mursalin, Aulia Allah dan Sholihin.

  2. Selalu dapat mewujudkan rasa ingat kepada Allah Zat Yang Maha Besar dan Maha Kuasa atas segalanya dengan melalui jalan mengamalkan wirid dan zikir disertai tafakkur yang secara terus menerus dikerjakan.

  3. Dari sini timbul perasaan takut kepada Allah sehingga timbul pula dalam diri seseorang itu suatu usaha untuk menghindarkan diri dari segala macam pengaruh duniawi yang dapat menyebabkan lupa kepada Allah.

  4. Jika hal itu semua dapat dilakukan dengan penuh ikhlas dan ketaatan kepada Allah, maka tidak mustahil akan dapat dicapai suatu tingkat alam Ma'rifat, sehingga dapat pula diketahui segala rahsia di balik tabir cahaya Allah dan Rasul-Nya secara terang-benderang.

  5. Akhirnya dapat diperoleh apa yang sebenarnya menjadi tujuan hidup ini.





Demikian antara lain beberapa tujuan yang akan diperoleh bagi setiap orang yang mengamalkan Tasauf. Untuk Ilmu dan Menyempurnakan Amal Ibadat. Jelasnya ia akan dapat mengerjakan syariat Allah dan Rasul-Nya dengan melalui jalan atau sistem yang menghantarkan tercapainya tujuan hakikat yang sebenarnya sesuai dengan yang dikehendaki oleh syariat itu sendiri.



Tegasnya jika saudara dapat menanggapinya akan sebenar-benar maksud dan tujuan Tasauf ini saudara akan menyedari bahawa seorang yang merasa dirinya belajar Ilmu Tasauf perlu memiliki petunjuk-petunjuk seperti di atas sebagai pengesahan bahawa mereka belajar dan mengamalkan tasauf. Suka saya senaraikan ringkasan perkara-perkara yang boleh dijadikan petunjuk agar saudara-saudara tidak terkeliru.



  1. Seorang ahli tasauf yang tulen ialah seorang yang mengetahui dan memiliki Ilmu Fekah dan Ilmu Tauhid yang mantap sehingga digelar "Fakeh Yang Sufiah" bukan "Sufiah Yang Fakeh"

  2. Sentiasa menjunjung dan memuliakan hukum syarak Allah

  3. Amalan mereka sentiasa meningkat dari masa ke semasa malah melebihi kebanyakan orang sesuai dengan peningkatan maqamnya.

  4. Memiliki ketinggian dan kehalusan budi-pekerti yang mulia mewarisi peribadi Rasul, Nabi, Aulia Allah dan Sholihin.

  5. Mendasari kepada panduan al-Qur'an dan jalan Rasulullah SAW, para sahabat, Aulia Allah dan orang-orang Sholihin.

  6. Ikhlas dalam membuat hubungan Allah dan dengan sesama makhluk.

  7. Bersifat zuhud dengan dunia.

  8. Sedikit cakap tapi amal banyak.





Jika demikian bagaimanakah boleh terjadi "Ramai yang saya jumpa mereka-mereka yang belajar tasauf itu meringan-ringankan syariaat".



Macamana mereka belajar ni? Kaedah mana yang dipakai? sehingga boleh meringan-ringan syariat sedangkan Tasauf ialah gabungan amalan ilmu tentang cara-cara beramal(ilmu syariat) dengan Ilmu yang hasil dari amalan(Warid). Tanpa amal maka tiada syariat. Bila tiada syariat maka tidak ada tasauf, demikian juga semakin lemah atau kurangnya wirid, maka semakin berkuranglah darjah kekuatan Ilmu Tasauf.



Dinisbahkan kaitannya dengan syariat, belajar ilmu tasauf ini adalah semata-mata untuk menghidupkan ruh syariat di samping memperhiasinya dengan perhiasan dan pakaian jiwa aulia allah dan para Rasul dan Nabi. Tapi jika diringan-ringankan syariat, tidak ada syariat, atau dibuang syariat atau ditinggalkan syariat;



  • maka apakah yang hendak dihidupkan?

  • apakah benda yang hendak dihiaskan?

  • dan apakah benda yang hendak dipakaikan?

  • mana amalan yang hendak dihakikatkan





Tentang ini, seringkali saya ingatkan dalam tulisan-tulisan saya dengan isyarat-isyarat seorang Aulia Allah akan kepentingan syariat ini seperti berikut;



"Hakikat tidak akan muncul sewajarnya jika Syariat dan Thoriqat belum betul lagi kedudukannya. Huruf-huruf tidak akan tertulis dengan betul jika pena tidak betul keadaannya."



Ini amat perlu diingat-ingatkan selalu! Jika sekiranya ini berlaku di kalangan mereka yang mengaku belajar tasauf tetapi dalam pada itu meringan-ringan syariat atau meninggalkan terus syariat, yakinilah bahawa sebenarnya mereka hanya mendakwa semata-mata, malah mereka adalah golongan bidaah yang amat bahaya dan boleh mencemarkan kesucian Ilmu Tasauf ini.



Berkata Abu Qasim Al-Qusyari r.a;



"Tiap-tiap syariat yang tiada dikuatkan dengan hakikat adalah dia tidak diterima. Tiap-tiap hakikat yang tak diikatkan dengan syariat tiadalah berhasil. Maka syariat itu mendirikan dengan barang yang disuruh, sedangkan hakikat memandangkan kepada barang yang diqada dan qadar sama ada yang tersembunyi dan yang nyata".



Berkata Imam Ghazali;



"Barangsiapa menyangka bahawa dia berserta Allah, sehingga menggugurkan daripadaanya kewajipan sembahyang, atau halal meminum arak, maka wajiblah dibunuhnya. Membunuh orang seumpama itu lebih baik daripada membunuh seratus kafir kerana adalah dhorurah daripadanya itu lebih banyak".



Ibnu Taimiyah menyebutkan bahwa ia setuju dengan pandangan Al-Fudhil bin ‘Iyadh tentang satu ayat al-Quran: "Agar Dia menguji siapakah di antara kamu sekalian yang lebih amalnya."

[Hud:7]



Kemudian dia melanjutkan; ...dengan ikhlas dan benar: Murid-muridnya bertanya; "mengapa mesti ikhlas dan benar?"



Al-Fudhil menjawab;



"Karena Allah tidak akan menerima perbuatan benar tanpa didasari ikhlas Lillahi Ta’ala, pun sebaliknya Dia tidak meridhai amal yang kamu dasari hati ikhlas sedang itu adalah perbuatan salah, maka amalmu harus didampingi keduanya, ikhlas dan benar".



Berkaitan dengan ini Asy-Syubli berpendapat tentang cinta kepada Allah:



"Kamu durhaka kepada Allah, padahal kamu berharap cintanya. Hal itu jelas tidak logik, bila cintamu itu tulus, pastilah kamu mentaatinya. Sesungguhnya orang yang bercinta itu patuh kepada yang dicintainya."



Tersebut dalam Kitab Ilmu Tahqiq, Manhalus Shofi; Seorang Wali Allah yang tersohor, Abu Yazid Al-Bustomin, ketika mendengar munculnya seorang Wali di hujung sebuah kampung yang heboh diperkatakan oleh orang ramai. Beliau pun berhasrat untuk menemuinya lantas ke tempat tinggal Wali itu. Tapi setelah beliau melihat(sewaktu hampir sampai) orang yang dikatakan Wali itu meludahkan air liurnya ke arah Kiblat, Abu Yazid terus berpaling dan beredar dari tempat itu sambil berkata, "Lelaki yang tiada percaya atas sunnah syariat maka bagaimana pula percaya atas Rahsia Wilayahnya".



Jika dengan perkara makruh(meludah ke arah kiblat) pun diambil kira dalam menilaikan kesempurnaan atau betul salahnya, maka lebih-lebih lagilah jika ada yang mengerjakan perkara yang haram atau meninggalkan yang sunat. Semata-mata dusta dan jahil dalam agama. Dengan sebab itulah sebahagian dari takrif/maksud tasauf ialah "menghilangkan dakwa". Mendakwa diri seorang sufi atau beramal tasauf tetapi syariat-tunggang langgang.



Ini manusia pembohong, pengkianat dan ahli bidaah yang mencemarkan kesucian ilmu orang-orang sholihin. Aulia Allah, para ambiya dan Mursalin.



Dengan kerana adanya segelintir mereka inilah, berbagai-bagai fitnah dan tuduhan dilontarkan kepada Tasauf malah termasuklah kepada Aulia-aulia Allah. Kerena nila setitik rosak susu sebelanga.



Junaid Al-Baghdadi, pada waktu menerangkan tujuan Shufi, mengatakan,



"Kami tidak mengambil Tasawwuf ini difikiran dan pendapat orang, tetapi kami ambil dari dari menahan lapar dan kecintaan kepada dunia, meninggalkan kebiasaan kami sehari-hari mengikuti segala yang diperintahkan dan meninggalkan segala yang dilarang."



Sebagai mentahqiqkan lagi kefahaman kita bahawa di dalam Ilmu Tasauf tidak ada sebarang kompromi dengan mereka yang mendakwa bahawa apabila sudah tinggi atau sampai ke puncaknya, maka tidak perlu bersusah dan berpenat-penat dengan amal yang banyak, sila ikuti sambungan bicara ini pada tajuk Tasauf Rasulullah, Para Sahabat dan Aulia-aulia Allah. Insya Allah akan terbukti bahawa mereka yang meringan-ringankan Syariat adalah golongan bidaah yang sesat, perosak kemurniaan Tasuaf, dan semata-mata "ditindih perasaan" atau mendakwa mereka ahli tasauf sedangkan mereka sebenarnya "Ahli Dakwa"



Jika terserempak dengan mereka, berilah Peringatan kepada golongan ini dengan kata-kata yang dipesan oleh Wali Allah Abu Hassan al-Khorkhoni;



"Menganggap diri sendiri sebagai seorang Sufi itu adalah satu anggapan besar, sekurang-kurangnya dia bukanlah sufi".



----------------||----------------





TASAUF RASULULLAH SAW, PARA SAHABAT DAN AULIA ALLAH

Bandingan untuk mereka yang meremehkan Syariat



----------------||----------------






Tercatat dalam Kitab Ilmu Tahqiq Manhalus Shofi Fi Bayaani Ahli-Ssufi peringatan yang sangat penting bagi mereka yang ingin memasuki dunia Tasauf sebagaimana berikut;



Setengah daripada yang tidak dapat tidak(yakni WAJIB) bagi orang yang murid yang hendak berjalan kepada Allah Subhanahuwa Taala, jalan Ahlullah, iaitu bahawa hendaklah melazimkan diri dengan "Adab Syariat" Nabi kita Muhammad SAW. Yakni dengan memelihara segala perkara yang disuruh dan yang ditegah. Kemudian masuk ia pada "Thoriqat Nabi kita SAW" yakni mengikut akan jalan yang dikerjakan oleh Nabi yang terdiri dari amal atas sekuasa-kuasanya. Tiadalah maqam yang terlebih(afdhal) daripada mengikut Nabi SAW pada perbuatannya, tegahnya, kelakuannya dan perangainya. Tiada dapat sampai kepada Allah melainkan dengan mengikut Nabi kita SAW kerana dialah Ariffin yang mengetahui dengan sesuatu yang menghampirkan dirinya kepada Allah dan kepada redhaNya. Sesungguhnya telah berjalan Ia(Rasulullah SAW) dengan Dia bagi dirinya dengan demikian jalan.



Barangsiapa yang mengikut akan dia(Rasulullah SAW) padanya, maka tiada maqam yang terlebih afdhal daripada maqamnya. Setengah daripadanya dapat kasih Allah Taala seperti firman Allah Taala;



"Katakanlah olehmu ya Muhammad! Jika ada kamu kasih akan Allah, maka ikut oleh kamu sekalian akan daku nescaya dikasih akan kamu oleh Allah Taala"



Wali Qutub Sheikh Abi Madyan r.a ada membuat peringatan ini dalam Kitab Hikamnya;



"Diharamkan mereka itu sampai kepada Allah kerana meninggalkan mengikut"Thoriqat Muhammadiyah" (yakni Sunnah Rasulullah SAW) dan berjalan mereka itu dengan keinginan mereka".



Demikianlah dasar yang menjadi intipati sandaran para pendokong Ilmu Sufiah, tidak sama sekali berenggang jauh dengan petua dan amalan-amalan yang telah dilalui oleh Rasulullah SAW. Sejarah telah membuktikan akan keluhuran dan ketinggian peribadi Rasulullah SAW, para sahabat-sahabat yang keistimewaan dan kekuatan jiwa dan ruh Islam yang hakiki mengalahkan tamadun-tamadun yang sebelum itu, semasa itu dan selepas itu dan "isme-isme" yang ada sekarang ini.



"Dan apa-apa yang telah mendatang ia akan kamu oleh Rasulullah itu maka ambil oleh kamu dan apa-apa yang menegah ia akan kamu, maka berhentilah oleh kamu jangan dikerjakan".

[Al-Hasyr: 09]



Tulisan ini adalah sebagai lanjutan dari bicara mengenai Tasuaf dan maksud bertasauf. Di samping itu juga ia adalah merupakan usaha untuk mengheningkan kebingungan golongan yang mendakwa diri mereka pengamal tasauf sedangkan mereka telah tertipu dan terpedaya oleh syaitan laknatullah kerana meremeh-remehkan syariat malah ada yang sampai ke tahap membuang terus kemuliaan syariat ini semata-mata beralasan bila sudah berada dipuncak, segala hukum dan tuntutan syariat tidak boleh dipakai. Mereka bukan sahaja tergelincir dari "jalan yang benar" malah boleh menyebabkan orang awam(kebanyakan orang ramai) akan menjadi keliru dan turut terjebak dalam golongan yang suka saya gelarkan "Tasauf Pinggiranr".



Marilah sama-sama kita perhatikan bagaimana Tasauf membayangi kehidupan Rasulullah.



Mula hidupnya dengan mempelajari rahsia dan hikmah alam dengan bersunyikan diri diri Gua Hira' sehingga menjadi Rasul. Rasulullah sangat kuat bertahajud, beristigfar, berzikir, sembahyang hingga bengkak kakinya kerana lama berdiri Qiyam. Rasulullah menangis kerana takutkan TuhanNya. Rasulullah menunjukkan kepada Abu Hurairah rupa dunia yang kotor ini dengan contoh satu lopak yang bertimbun-timbun bangkai manusia dan binatang dan barang buruk buangan. Semua ini terang dalam hadis yang shohih.



Rasululah mengibaratkan dunia ini tidak pun bernilai timbangannya seberat sayap nyamuk.



Dalam satu hadis Qudsi Allah berfirman; "Aku di sisi orang-orang yang pecah remuk redam hatinya"



Rasulullah tidur di atas tikar yang kasar. Badannya berlarik bekas tikar itu di kedua lambungnya hingga menangis Sayyidina Omar Al-Khattab dengan keadaan Nabi itu.



Asas pembinaan peribadi yang luhur dengan ketaatan yang tinggi terhadap Allah Taala ini telah diwarisi oleh sahabat-sahabat baginda. Tiap-tiap seorang muslim pada zaman Rasulullah jadi Abid dengan hidup cara tasauf dalam kecergasan tabie semulajadi.



Sahabat-sahabat Nabi itu memandang dunia sebagai Rasulullah memandang dunia dengan rendahnya dan bersedia menghadap akhirat semata-mata kerana Allah. Kerana ringan dan murahnya nilai dunia ini, maka mudah sahaja dijijak dan diperhambakan hingga mereka menguasai dunia ini dan dengan dunia yang diperhambakan itu mereka membeli dan berjaya memenangi akhirat. Maka menguasai dunia untuk dijadikan tunggangan ke akhirat. Sekali-kali tidak ada peluang diberikan kepada dunia itu menakluki mereka atau mengatasi mereka. Kerana itu mereka berjaya di dunia dan di akhirat iaitu terus menang dlam jihad mereka.



Abu Bakar, bila beribadat kerana takut kepada Allah hingga bernyawa seperti jantung terbakar. Beliau membaca Al-Qur'an sepanjang malam; termakan makanan syubhat termuntah-muntah. Dalam satu peperangan Abu Bakar menyerahkan semua harta kekayaannya kepada Rasulullah kerana memenuhi seruan jihad. Inilah jiwa tasauf yang terpancar pada Abu Bakar Al-Siddiq.



Omar Ibni Al-Khattab yang menghancurkan Empayar Rum dan Parsi, menguasai timur dan barat yang bertamadun zaman itu penuh dengan kekayaan harta dan perbendaharaan; ia kerap makan tidak berlauk, bajunya bertampal 12 tampal, lambat satu hari ke masjid hingga tertunggu-tunggu jamaah yang hendak beriman akan dia. Bertanya sahabatnya; "Kenapakah lambat ya Amirul Mukminin?" Sahutnya; "Aku membasuh kain(dan tunggu hingga kering) tak ada kain lain". Inilah ruh Tasauf yang menjelma melalui Omar Ibni Al-Khattab.



Sayyidina Ali bin Abi Talib lebih lagi daripada Sayyidina Oma waraknya. Suatu hari dengan penatnya dia keluar mencari upah tetapi tidak berhasil. Bila balik didapatinya tersedia tiga biji tamar. Oleh kerabna sudah sehari suntuk tidak makan, tetapi bila ia hendak menyuap tamar yang ada di rumah itu teringat ia tidak tahu tamar siapa? hingga isterinya Fatimah menerangkan itu memang disimpankan untuknya. Baru ia hendak menyuap, tiba-tiba terdengar oorang memberi salam dan berkata; "Saya orang miskin kelaparan. Kerana Allah ..Ya Ali!!! berilah saya makanan". Tidak jadi ia menyuap makanan itu lalu diberikan kepada si miskin itu.



Bila akan menyuap yang kedua terdengar lagi satu salam dan menyeru; "Ya Ali.... saya anak yatim. Kerana Allah berilah saya makan kerana sangat lapar". Tidak jadi dimakannya tamar yang kedua itu lalu diberikan tamar itu.



Baru hendak menyuap yang ketiga, datang pula seorang lelaki. "Ya Ali...saya seorang yang merana. Kerana Allah berilah saya makan". Tamar yang akhir itu terus diberianya, tinggallah ia dengan kelaparan demi kerana Allah.



Pada hari wafatnya berpuluh-puluh janda meraung menangis hingga gempar dan hairan orang melihatnya. Bila ditanya kepada janda-janda itu?, jawab mereka:



"Tumbanglah harapan kami, putuslah pergantungan kami, kerana selama ini Ali lah yang menanggung dan menyara kehidupan kami" Tegasnya dalam sulit, tiada dengan tahu sesiapa Ali menolong janda-janda itu, Ali miskin kerana kesenangan orang lain. Inilah kemurniaan Tasauf yang bergemilapan pada peribadi Sayyidina Ali bin Abi Talib.



Abu Ubaidah bin Jarah, pahlawan Islam, pembuka dunia baru mengembangkan Islam, jadi Raja(Amir) di Syam negeri yang mewah makmur dengan kekayaan. Manakala Umar melawat Syam dan bila masuk ke istana tiada kelihatan apa-apa benda kecuali sebiji pinggang dan sehelai tikar. Umar pun menangis kerana kasihan dan sedihkan nasib Abu Ubaidah yang menderita dalam negeri yang mewah. Memandangkan hal itu, Abu Ubaidah berkata;



"Ya Amirul Mukminin, adakah tuan menangiskan nasib saya sedangkan saya telah menjaulkan dunia saya untuk membeli akhirat".



Generasi seterusnya terus mewarisi pesaka keluhuran budi dan ketinggian ubudiyah ini dengan

Melazimi dan mengekali wirid harian untuk mendapat Warid,



Imam Ali bin Hussin r.a sembahyang sunat sebanyak 1,000 rekaat sehari semalam.



Aulia Allah Daud Al-Thoni tidak mengunyah makanannya tetapii direndamnya dalam ayer dan menelannya. Apabila ditanya kenapa beliau berbuat begitu, beliau menjawab, untuk menjimatkan masa kerana masa itu saya gunakan membaca al-Qur'an.



Sheikh Junaid Al-Bagdadi menegaskan: " Apa yang aku dapat dalam bidang kerohanian adalah melalui tiga perkara: Pertama - menjauhkan dunia; Kedua - puasa; Ketiga - berjaga sepanjang malam.



Beliau berkata lagi Kesufian itu ialah lari dari dunia menuju Allah dan berada sentiasa dalam ibadat, carilah kesufian itu dalam diri sendiri



Sejarah Wali Allah Abu Hassan al-Khorkhoni mencatatkan selama 30 tahun dia tidak tidur malam.



Mansur bin 'Amar berkata; Kebersihan hati dicapai dengan empat latihan: bercampur dengan Aulia Allah, mengaji al-Qur'an, sembahyang di waktu malam, mengeluarkan air mata pada masa sembahyang.



Imamiyah Tasauf Sheikh Junaid Al-Baghdadi, pada waktu menerangkan tujuan Shufi, mengatakan, "Kami tidak mengambil Tasawwuf ini difikiran dan pendapat orang, tetapi kami ambil dari dari menahan lapar dan menahan kecintaan kepada dunia, meninggalkan kebiasaan kami sehari-hari mengikuti segala yang diperintahkan dan meninggalkan segala yang dilarang."



Jelasnya dan nyata sekali kini, bahawa Ilmu Tasauf ini bukanlah semata-mata ilmu yang hanya bermain-main dengan kata-kata hakikat atau makrifat yang dijadikan topik perbualan di kedai-kedai kopi dengan meremeh-remeh dan mempersendakan syariat. Ianya adalah sesuatu yang "besar" melebihi jangkaun fikiran. Hayatilah catatan pengalaman Hujjatul Islam Imam Ghazali ini yang tercatat dalam Kitabnya Minhajul 'Abidin sebagai satu rumusan mengenai Tasauf ini



Ketahuilah .....Hal ibadat telah cukup kami fikirkan, telah pula kami teliti jalannya dari awal hingga tujuan akhirnya yang diidam-idamkan oleh para penempuhnya(abid/salik/ilmuan). Ternyata suatu jalan yang amat sukar, banyak tanjakan-tanjakannya(pendakiannya), sangat payah dan jauh perjalanannya, besar bahayanya dan tidak sedikit pula halangannya dan rintangannya, samar di mana tempat celaka dan akan binasa, banyak lawan dan penyamunnya, sedikit teman dan penolongnya.



Bayangan salah satu tempat celaka dan binasa ini boleh diambil iktibar dari kisah Sultanul Aulia Sheikh Abdul Qadir Jailani yang pada satu masa berada di dalam hutan tanpa makanan dan minuman beberapa lama. Tiba-tiba datang awan, lalu turun hujan. Dapatlah Sheikh itu menghilangkan dahaganya. Dengan tdak semena-mena datang satu lembaga yang bersinar tidak jauh dari situ dan lembaga itu berkata, "Aku ini Tuhan kamu. Sekarang ini aku halalkan segala yang haram untuk kamu". Mendengar itu Sheikh Abdul Qadir pun membaca; "A 'uzubillahi minassyathonir rajim". Lembaga itu bertukar jadi awam lalu berkata, "Dengan ilmumu dan rahmat Allah kamu telah terselamat dari tipu helahku" Kemudian syaitan itu bertanya kepada beliau bagaimana dia boleh mengenal syaitan itu dengan segera. Jawab Sheikh Abdul Qadir, bahawa apabila syaitan itu mengatakan yang ia menghalalkan yang haram, maka dengan serta-merta ia tahu bahawa bukan datang dari Allah Taala kerana Allah tidak menghalalkan segala yang haram.



Wallahu ta'ala a'lam.......




Minyak Masak Minyak Pelincir Kereta

Semalam selesai aku makan di sebuah gerai di Slim Village atau dengan nama Melayu Kampung Slim, tiba-tiba sahaja peniaga yang mungkin rapat dengan rakanku bertanyakan sesuatu pada rakan aku.



"Li, minyak kereta kau dah tukar?"



"Sudah..." balas rakan aku, yang agak tercengang dengan soalan yang diberikan. Peniaga tersebut kembali ke bahagian dalam kereta dan keluar semula membawa sebotol minyak masak cap "SAJI".



"Kau guna ni..." aku dan rakan-rakan yang lain agak terkejut.



"Boleh ke...." kaget dengan cadangan tersebut, rakan aku tadi terus mengulang soalan yang sama kepada aku.



"Nanti aku cari dalam website, rasanya aku pernah dengar dulu" kedua-dua rakan aku bersetuju dengan jawapan yang diberikan. Peniaga tadi dengan rancaknya terus bercerita pengalaman-pengalaman rakan-rakannya menggunakan minyak masak tersebut.



Selepas rehat beberapa ketika di rumah aku teringat kembali kata-kata peniaga dan rakan-rakan aku tersebut.



Segera aku membuka komputer dan melayari internet. Dengan kata kunci "Minyak Masak Minyak Pelincir" sederetan pautan aku terima, yang nyatanya memang menceritakan tentang penggunaan minyak masak sebagai minyak pelincir kenderaan.



Aku masukkan artikel yang sempat aku ambil untuk tatapan semua.





Minyak Masak sebagai Minyak Pelincir

KOSMO Jumaat 14 November 2008



PERCAYAKAH anda bahawa minyak masak berasaskan minyak kelapa sawit boleh digunakan sebagai minyak pelincir untuk kenderaan anda?



Malahan sudah terdapat segelintir penduduk di Negeri Sembilan menggunakan minyak masak sebagai minyak pelincir atau minyak hitam untuk kereta mereka tanpa menghadapi sebarang masalah.



Pengurus Pemasaran Sekolah Golf Michael Ismail, Nik Safian Afzani Omar berkata, beliau telah menggunakan minyak masak yang dibeli pada harga RM2.50 sepaket untuk enjin kereta Kancilnya.



"Kancil saya menggunakan tiga liter minyak hitam. Jadi, saya tuang dua paket setengah minyak masak untuk menyamai kuantiti itu. Dahulu, kalau servis minyak hitam, saya berhabis sehingga RM130, tetapi sekarang kurang RM10," katanya.



Jika dahulu beliau menggunakan minyak hitam semi sentitik jenama Castrol, kini Nik Safian Afzani menggunakan 'minyak hitam' yang dibelinya dari sebuah pasar raya.



Menurutnya, selepas menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam, suhu enjinnya sangat rendah dan meter suhu tidak pernah lebih dari satu takuk.



Nik Safian berkata, ketika menghantar kereta ke sebuah bengkel kenderaan untuk ditukar penapis minyak, pekerja bengkel tersebut terkejut apabila mendapati keretanya menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam tetapi mengakui ini merupakan alternatif terbaik sebab harga minyak pelincir pada hari ini sudah naik.



Sementara itu, pencipta alat penjimat minyak kereta berasaskan gas hidrogen dan air, Hisham Abdullah, 43, turut menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam untuk kereta Proton Iswaranya.



Beliau sudah menggunakan bahan itu setahun yang lepas dan mendapati tidak ada kesan negatif menimpa keretanya.



Bekas jurutera sebuah syarikat Jepun serta graduan dalam bidang ekonomi dan kejuruteraan dari Universiti Arkansas, Amerika Syarikat itu berkata: "Minyak kelapa sawit merupakan minyak paling sentitik, tetapi kita tidak tahu mengenainya."



Mekanik kereta, Mohd Tajuddin Jalil pula, mula mengetahui mengenai rahsia minyak masak sebagai ganti minyak hitam kira-kira dua tahun lalu selepas bertemu dengan seorang pakar minyak dari luar negara.



Sejak itu, beliau menggunakan minyak masak berasaskan kelapa sawit sebagai minyak hitam keretanya, malahan beliau mengenali 67 pengguna kereta di Negeri Sembilan yang menggunakan minyak masak sebagai pelincir enjin kereta mereka.



"Hanya minyak masak berasaskan kelapa sawit sahaja boleh digunakan sebagai minyak hitam. Jangan pakai minyak masak berasaskan jagung, sayuran atau kacang kerana minyak ini pada suhu sejuk akan menjadi beku," katanya.



Katanya, harga minyak hitam keluaran pelbagai syarikat kini meningkat dengan sebotol empat liter minyak hitam semi sentitik kini berharga RM160 dan minyak sentitik sepenuhnya, mencecah RM200.



Bagaimanapun, beliau menasihatkan orang ramai supaya menukar gasket kereta mereka kepada jenama yang lebih baik sebelum menggunakan minyak masak sebagai pelincir enjin kereta.



Bernama



Sumber: Sabahan





Ini pula senarai pengguna yang telah mencuba minyak masak sebagai minyak pelincir kereta



1.

Nama : Pakwan

Kereta: Honda City

Minyak Masak Cap : Saji





2.

Nama : ExAvantz

Kereta: Alfa Romeo 2.5 v6

Minyak Masak Cap : Minyak Saji



3.

Nama : ExAvantz

Kereta: Alfa Romeo 1.7 Boxer

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit



4.

Nama : ExAvantz

Kereta: Waja Campro 1.6

Minyak Masak Cap : Minyak Seri Murni



5.

Nama : ExAvantz

Kereta: Skuter Suzuki VS125

Minyak Masak Cap : Minyak Saji



6.

nama : amaar

Kereta : chevrolete optra 1.6

Minyak Masak Cap : Seri murni ( 2000KM )



7.

nama : fariq

Kereta : wira injection 1.3

Minyak Masak Cap : Seri murni 50% ( 300K )



8.

nama : Moolaswiss

Kereta : Iswara Aeroback 1.3

Minyak Masak Cap : Seri murni

oil treatment ; STP





9.

nama : 12daily_pro

Kereta : Honda EK 1.6 Vtec Single Cam

Minyak Masak Cap : Seri murni



10.

nama: hydroxy

kereta :Honda EG si

Minyak masak :seri murni



11.

nama: zainul9

keta: saga megavalve 1.5

myk: seri murni, 2x punyulingan (dh hampir 2000km)

oil treatment: stop oil



12.

nama: esey

kereta: satria 1.6

minyak masak: Vesawit RACING!!!

oil treatment: bardhal 2



13.

nama: fariq

motosikal: modenas kriss 100

minyak masak: seri murni

oil treatment : tak de guna apa2 pun.



14.

nama: nazhif

kereta: waja evo

minyak masak: SAJI

oil treatment: stop oil





15.

nama: manizaj

kereta: Naza Citra

minyak masak: SAJI

oil treatment: Bardhal No 1(yg lmbut)



16.

nama: pak itam

kereta: saga orient

minyak masak: SAJI

oil treatment: stp cair



17.

namaak itam

kereta:wira

minyak masak: SAJI

oil treatment: stp pekat.....



18.

Nama : Sue

Kereta : Vios 2008

Minyak masak : Saji

Oil Treatment : NASA



19.

nama: hangkebun

kereta: Savvy

minyak masak: vesawit

oil treatment: ntah dah lupa(apa Race ntah)RM 18



20.

Nama: naj2921

kerete: Kelisa

minyak masak : Vesawit

Oil treatment: TIADA



21.

Nama : orazly

kerete : waja auto

minyak masak : saji

oil treatment : TIADA (baru test tanpa oil camne)





22.

Nama : buffet2

kereta: proton saga 1.3 01

minyak masak : seri murni (50%)

oil treatment : ada



23.

Nama : papat

motor: Yamaha 135 LC

minyak masak : Vesawit

oil treatment : stp



24.

nama : hantamsajala

kereta: tiara 1.0 1996

minyak masak ; peket (100%)

oil treatment ; tak taruk

dah sebulan lebih... enjin senyap... power... vroom dan sejuk je,,



25.

nama : hantamsajala

kereta: fiat brava 1.6

minyak masak ; peket (100%)

oil treatment ; tak taruk



26.

nama : rezekey

kereta: perodua rusa 1.6

minyak masak ; seri murni

oil treatment ; nasa



27.

nama : emkayzack

kereta : kelisa 1.0 (a)

minyak masak : seri murni



28.

nama : moolaswiss

Motor : Honda Wave 100R

minyak masak : Saji

oil treatment ; N/A



29.

nama : waza

Motor : Honda Wave

minyak masak : Seri Murni

oil treatment ; N/A



30.

Nama : 350Z 8877

Kereta: Toyota Hilux 2.5D

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

oil treatment



31.

Nama : 350Z 8877

Kereta: Waja 1.6

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

oil treatment



32.

Nama : 350Z 8877

Kereta: Perdana V6

Minyak Masak Cap : Minyak Vesawit

oil treatment



Sumber: Ex Avantz's Blog




Ily Trolak: Agak konfiden juga bila membaca testimoni yang diberikan. Apa kata kita cuba sama-sama. Perbelanjaan yang lebih murah.